"המפקדים ברחו מאחריות". אזריה
"המפקדים ברחו מאחריות". אזריהצילום: פלאש 90

שלב ההגנה במשפטו של החייל אלאור אזריה נמשך גם השבוע.

שני העדים המרכזיים שעלו על דוכן העדים במסגרת המשפט היו סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') עוזי דיין ואלוף (מיל') דן ביטון. השניים תיארו את נקודת מבטם המקצועית על האירוע, ושניהם טענו מעל דוכן העדים כי הפרשה לא צריכה הייתה להגיע לבית הדין למשפט פלילי.

דיין טען בעדותו כי "זכות חפותו של אזריה נדרסה ללא ספק. אנו מדינת חוק ואני לא יודע אם אזריה חטא או לא. לא רק שאיני יודע זאת, אלא אני לא עוסק בשאלה מה היה. הגשתי חוות דעתי מתוך דאגה מה קורה ומה תהיה ההשפעה של זה על חיילים בשטח ולנזק לצה"ל. כל יום כזה גורם לצה"ל נזק חמור".

התובע, עו"ד נדב וייסמן, חקר את דיין על הטענה שהעלה בחוות הדעת, לפיה כשהיה אלוף פיקוד לא נתן למצ"ח לחקור מקרים לפני שנערך בעניינם תחקיר צבאי. התובע עימת את דיין עם מקרה אחד לפחות שאירע בתרקומיה, שבו תחת פיקודו נפתחה חקירת מצ"ח מיד לאחר האירוע. דיין השיב שהדברים לא צריכים להתרחש כך, אולם הסמכות להורות על פתיחת חקירה נתונה בידי הפצ"ר.

דיין התייחס לנושא התחקיר שנערך על האירוע שבו היה מעורב אלאור אזריה, ולעובדה שאזריה לא השתתף בתחקיר. "אם זה נכון, זה מטיל צל על התחקיר. זה רלוונטי בשאלה על סמך מה גלגלו את זה למשפט פלילי. גם אם לוחם טעה, לא מגלגלים את זה למשפט פלילי אלא אם יש סיבה טובה. סיבה טובה - הוכחה שיש פה זדון".

בהמשך הדיון קרא דיין לעצור את המשפט ולהגיע להסדר טיעון עם אזריה. "עוד לא מאוחר לעשות הסכם טיעון. הנזק שייגרם מהמשך המשפט לשני הצדדים יהיה גדול ממה שנגרם עד עכשיו". דיין ציין כי כמפקד נתן פקודות להריגת מחבלים גם כשלא נשקפה מהם סכנה מיידית, "אם אתה שואל אותי האם דינם של מחבלים למות - כן".

אלוף ביטון התייחס בעדותו לשאלת הצדקת הירי, וטען כי מספיק שאזריה עצמו חש באופן סובייקטיבי בסכנה כדי לקבוע שהירי מוצדק. "יש שני מרכיבים שמאפשרים ירי: סכנה ודאית או פוטנציאלית", ציין ביטון, "במקרה שלנו על הכוונה אין ויכוח. ברגע שהמחבל דקר חייל צה״ל, הכוונה שלו ברורה. על היכולת אתה יכול לחשוב דבר אחד והוא יכול לחשוב דבר אחר".

ביטון המשיך וטען, בניגוד לטענות שהציב מולו הסנגור, כי בית הדין הצבאי איננו מסוגל לקבוע האם אזריה אכן חש סכנה ברגע שבו ירה. ביטון חזר על עמדה זו כמה פעמים, למרות ניסיונותיו של התובע לסדוק אותה. בהמשך העדות טען ביטון כי העובדה שלא בוצע תחקיר מבצעי מלא לפני חקירת מצ"ח מעידה על כשל פיקודי, "המפקדים ברחו מאחריות".