הנשיא ריבלין
הנשיא ריבליןצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיים הבוקר (ראשון) מפגש שאלות ותשובות בטוויטר.

בפתיחת המפגש אמר הנשיא: "אני שמח מאוד להיות אתכם הבוקר. אתם הקול של העם ואנו יכולים ללמוד רבות מכם. אני מצפה לענות לשאלותיכם." הנשיא ענה על שאלות בעברית ובאנגלית באמצעות מענה כתוב ודרך קבצי וידאו.

לשאלה 'האם לא הגיעה העת שתתייצב בראש המחנה הדמוקרטי מול הניסיונות לחרב את התקשורת ואת בית המשפט?' ענה הנשיא, "אדם שנולד עם תורת חיים לא זונח אותה. עשיתי זאת כחבר מועצת העיר ירושלים, כח"כ, כיו"ר הכנסת וכשר ואמשיך לומר את דברי גם כנשיא. אין למדינת ישראל זכות קיום מוסרית אם לא נקיים דמוקרטיה נעלה".

הנשיא נשאל על דעתו בנושא החוק לפיו ראש המפלגה הגדולה ביותר יקים את הממשלה וענה כי "המציאות הפרלמנטרית של השיטה הדמוקרטית בישראל כיום, מחייבת יצירת קואליציה שכן רבים מאזרחי ישראל בוחרים על פי סקטור ולא בראש הממשלה המועדף עליהם. אם נקבל את חוק המפלגה הגדולה, נרכז יותר קולות וניצור גושים ברורים ולכן אני תומך בהחלט ברעיון של ראש המפלגה הגדולה כראש ממשלה לאחר הבחירות".

הנשיא נשאל באשר להתארכות משפטו של החייל אלאור עזריה וענה, "המשפט הזה יכול להציב אותנו בפני תהום פעורה ולא רק להעמיד אותנו בפני מדרון חלקלק. נכדיי, שהם חיילים בצבא שואלים אותי 'סבא, למי אנחנו צריכים להקשיב למפקדים שלנו או לקול ההמון?' יש לנו צבא מעולה, יש לנו מפקדים טובים ביותר, יש לנו רמטכ״ל שאין כמוהו וצריך להקשיב להם ולקבל את החלטותיהם כי אלה חוקי המשחק".

ריבלין התייחס גם לשאלה כיצד יהיה אפשר להבטיח את הישארות ישראל כאומת סטארט-אפ כאשר המגזר החרדי מסרב להשתלב וללמוד ליב"ה וענה, "השתלבות החרדים בחייה של מדינת ישראל הוא כורח בל יגונה. תלמידי חכמים הם דבר חשוב ביותר אבל אין מלאכה שמבזה את בעליה ואנו יודעים שלפרנס את המשפחה היא מהמצוות והערכים העיקריים בקדושה היהודית".

המפגש, היווה גם הזדמנות למענה לשאלות אישיות יותר. לשאלה האם הוא חושב שישוב לעסוק בפוליטיקה בתום תקופת הנשיאות ענה, ״אהיה בן 82 והרי העולם שייך לצעירים. אני אהיה צעיר, אבל לא מספיק. אבל אני תמיד זוכר את הביטוי 'never say never'".

לשאלה מה הוא מעדיף לעשות בזמנו הפנוי ענה, "אין לי מספיק ממנו אבל כשיש אני בעיקר מבלה עם הנכדים ומשחק איתם כדורגל. רק אחרי שהכינו שיעורים, כמובן".

הנשיא נשאל האם נשאר אוהד בית"ר, או שמתוקף תפקידו הוא אוהד את כל הקבוצות. ריבלין ענה, "כל מי שמבין בכדורגל, וצריך להבין בכדורגל, יודע שאדם שאוהב קבוצה כשהוא בן 3 יאהב אותה גם כשהוא בן 103 ולכן בית"ר היא בלבי. יחד עם זאת, יש לי לב כבד מאוד על האוהדים של בית"ר כיום. בית"ר היא לא מקום שבו צריכים לשנוא אחרים, אלא צריכים לאהוב אותם. אני אוהב את בית"ר".

הנשיא ענה גם למקבץ שאלות מהעולם באנגלית. לשאלה על היחסים בין ישראל ושכנותיה ענה הנשיא, "יהודים וערבים חיים בפיסת אדמה קטנה זו במשך שנים רבות, ואנו חולקים טרגדיה ב-150 השנים האחרונות. אנחנו לא בונים אמון. אמון בידיעה שהם מכירים בישראל, ועלינו להבין שהם כאן. לא נגזר עלינו לחיות יחד, מעולם לא נגזר עלינו, נועדנו לחיות יחד".

כשנשאל באשר לגלי ההגירה לאירופה, ענה הנשיא: "אני יהודי ובהתאם לערכים עליהם גדלתי, פליטים אינם בעיה, הם אתגר לכל מדינה אליה הם מגיעים".

לקראת הבחירות בארה"ב, נשאל הנשיא על המועמד המועדף עליו וענה: "ישראל וארה"ב חולקות ערכים דומים. ארה"ב היא ידידתה הטובה ובעלת הברית הגדולה ביותר של ישראל, וכל נשיא בארה"ב ימשיך לשאת את הלפיד הזה".

בנושא עתידה של ישראל והחברה השבטית שבה אמר הנשיא, "אני מאוד אופטימי. יש לנו ברירה – להתאחד או להיפרד. אנו מצפים לבנייתה של תקווה ישראלית מאוחדת לכל העם בישראל".

הנשיא נשאל על המורשת של השואה והאם העולם למד את לקחי העבר וענה, "אנו עדיין מתמודדים עם אנטישמיות, לעיתים אנטי-ציונות. העולם מבין את הסכנה ועליו להילחם נגדה."

כשנשאל לגבי האוכל שיוגש בביתו בראש השנה, ענה ריבלין: "גדלתי בבית אשכנזי עם גפילטע פיש. היום עם תשעה נכדים: מרוקאים, תימנים, אשכנזים, יש לנו את כל הטעמים של העם היהודי".

הנשיא סיכם בתודה לכל המשתתפים והתנצל על כך שלא הספיק לענות על יותר שאלות. הוא אחל שנה טובה לכל משתמשי הטוויטר.