ליברמן ואייזנקוט. פועלים למען הגיור הצבאי
ליברמן ואייזנקוט. פועלים למען הגיור הצבאיצילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

לאחר דיון מיוחד שהתקיים במשרד הביטחון, החליט שר הביטחון, אביגדור ליברמן על הקצאת 17 מיליון ש"ח בבסיס תקציב משרד הביטחון עבור קורס הגיור "נתיב".

בהסכמת הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, הוחלט גם כי ההכשרה תבוצע בשלב מוקדם בשירות הצבאי.

קורס "נתיב", מסלול הגיור הצבאי, מיועד לחיילי וחיילות צה"ל ומתנדבי השירות הלאומי ומחקרים חיצוניים בתחום הגיור הראו כי אחוז המתגיירים באמצעות קורס זה גבוהים יותר מאחוז המתגיירים באמצעות הקורסים האזרחיים.

הקורס מחולק לכמה שלבים מרכזיים: קורס בסיסי, סמינר א' וסמינר ב'. קורס גיור בסיסי הנמשך בין 7 ל-10 שבועות בהתאם לסוג הנבחר – עם השהייה או בלי. סמינרים א' וב' מתקיימים במשך 3 או 4 שבועות כל אחד.

קיים קורס נוסף משולב, שמתקיים במשך 16 שבועות, ובמהלכו עוברים המתגייסים קורס בסיסי במקביל לטירונות ומיד לאחר מכן סמינרים א' וב'.

עד כה "נתיב – המרכז הלאומי לזהות וגיור" לא יכול היה לתכנן את פעילותו לטווח הארוך, משום שתקציבו היה בנוי על עודפי תקציב ופעמים רבות ניתנו לו תקציבים רק לאחר הפעלת לחץ מצד גורמים חיצוניים.

במשרד הביטחון אומרים כי הגדרת סעיף תקציבי נפרד מבטיחה ל"נתיב" יציבות ומאפשרת לארגון להתפתח ולבנות תוכניות עתידיות.

השר ליברמן והרמטכ"ל איזנקוט החליטו בנוסף כי הכשרת החיילים תבוצע בשלב מוקדם בשירות וטרום קורסי הפיקוד המתקדמים, כך שמשך ההכשרה ירוכז בתחילת פרק השירות הצבאי, מהלך שיאפשר לחיילים רבים יותר להצטרף לקורס ולעבור את תהליך הגיור.

אחת הסיבות המרכזיות לאי הצטרפותם של החיילים לקורס הגיור היה חוסר הרצון שלהם לשבור את שגרת השירות ולהתנתק מיחידותיהם, בעת שחבריהם ליחידה נשארים בבסיסים או עוסקים בפעילות מבצעית. החלטה זו תאפשר ליותר צעירים וצעירות לעבור את תהליך הגיור.

ליברמן אמר אחר הצהריים (ראשון) כי "קורס הגיור 'נתיב' הוא אינו רק כלי להצטרפות לדת היהודית, אלא גם מאפשר לפרט לחבור באמת ולראות את עצמו כחלק בלתי-נפרד מהעם היהודי ולהרגיש שייכות אמיתית ומלאה למדינת ישראל. המהלך הזה יוביל להעלאת המוטיבציה של חיילים וחיילות להצטרף לקורס. לתמיכה בארגון 'נתיב' יש חשיבות לאומית ולכן הכוונה היא ליישם את ההחלטות הללו בהקדם".