"ההתנתקות היא פצע שותת דם"

בעוד כשבועיים יחול תאריך פטירתו של הרב חנן פורת ז"ל. בקטע מתוך שיחה שערך עמו הרב חגי לונדין כשנה לפני פטירתו, בערוץ מאיר, הוא מדבר, כהרגלו, בהתלהבות גדולה ובאהבה רבה על מפעל ההתיישבות.

"פעם אחת שאלו אנשי המפד"ל את הרב צבי יהודה האם להיות בקואליציה או באופוזיציה, מפני שהרצי"ה אמר להם תמיד ללכת 'עם'. ענה להם הרצי"ה: לפעמים, כדי להיות בקואליציה עם המדינה, צריך להיות באופוזיציה לממשלה", כך סיפר הרב פורת ז"ל, "הנחיה אחת הנחה אותנו הרב צבי יהודה תמיד: לא הולכים נגד. הולכים בעד".

יחד עם זאת, מספר הרב פורת על הקרע והכאב שחש בזמן הגירוש מגוש קטיף, "הפצע של גוש קטיף הוא פצע שותת דם. הוא הכי קורע אותי עד היום. כאילו סטרו בפניה של רחל ואמרו לה: 'ושבו בנים לגבולם'? ואנחנו – נעקור בנים מגבולם. החוצפה כלפי שמיא כאן וכלפי כל מהלך שיבת ציון הוא פשוט קורע לב".

הלקח של הרב חנן פורת מגירוש גוש קטיף הוא שאמונה היא התנאי ההכרחי לישיבת הארץ. "נקודה אחת אני מפנים דווקא מתוך העקירה של גוש קטיף. העקירה נעשתה על ידי אריק שרון, שבשעתו היה אוהב ההתיישבות, ועל ידי עוד אנשים שתמכו בה. למדנו לדעת – שבלי אמונה זה לא ילך", הוא קובע בנחרצות.

"בסופו של דבר, מתברר לעומק, שמפעל ההתיישבות כולו, ובוודאי כל מהלך שיבת ציון – בלי אמונה זה לא ילך. ואם לכיוון הזה נתעל את האמת הציונית שלנו, לכל מרחבי האמונה – ע"י מכון מאיר, מכון אורה ועוד - עוד מתוך השבר תצמח ישועה גדולה".

הרב פורת, שהיה ממקימי "גוש אמונים" ומחלוצי ההתיישבות ביהודה ושומרון, הוסיף כי "היום צריך להגביר אמונה, להגביר תודעה, לא פחות מעוד יישוב, ובעיקר ההכרה וההפנמה שבלי אמונה – לא נוכל להרים את דגל שיבת ציון. זה לא פרפראות, זה אוכל נפש. ולכן, מי שרוצה ללכת להתיישבות, צריך להתחזק בתורה ובאמונה. אם רק יתנו לנו – לא ימנעו, לא יקפיאו, לא יציבו מחסומים, לפי מיטב הכרתי, אנחנו מגיעים תוך עשור למיליון יהודים ביהודה ושומרון".

ערב לזכרו של חנן פורת יתקיים ביום חמישי הבא, ד' בתשרי 6/10 בבנייני האומה בירושלים, בהשתתפות רבנים ושרים, חברי כנסת ובני משפחה. את הערב ילוו הזמרים אהרן רזאל ושולי רנד בשירי נשמה ותשובה.

לפרטים נוספים