שאול פרידלנדר
שאול פרידלנדרצילום: רויטרס

היסטוריון השואה וחתן פרס ישראל, פרופ' שאול פרידלנדר, המתגורר בלוס אנג'לס, אמר שיעזוב את ארה"ב אם המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ ייבחר בנובמבר.

בראיון לסוכנות AFP, אמר פרידלנדר, "אי אפשר לשלול [את האפשרות] שדונלד טראמפ ינצח, למרות שהוא מטורף מסוכן", אמר. "הוא אומר מה שבא לו לראש". עם זאת, הוסיף, "איננו יודעים מה [טראמפ] חושב".

הוא הסביר שקיים "חתך ענק של אמריקאים, רובם לבנים עניים וזועמים", שחולמים לראות את טראמפ בבית הלבן. "הוא סוג של שסתום לשחרור לחץ הזעם שלהם נגד 'הממסד', אותו מייצגים ברק אובמה והילארי קלינטון, בגלל שיש לה, למרבה הצער, נטייה לשקר ולהסתיר דברים".

פרידלנדר בן ה-83 הוסתר במנזר קתולי בצרפת במשך השואה וכך שרד אותה. הוא עלה לישראל ושימש כעוזר לשמעון פרס בתקופה שבה בן גוריון היה ראש הממשלה, ובהמשך הפך לחוקר מוביל בתחום השואה. בין היתר, כתב ספר בשני כרכים, "גרמניה הנאצית והיהודים", עבורו זכה בפרס פוליצר.

פרידלנדר, המשמש כפרופסור במחלקה להיסטוריה של אוניברסיטת תל אביב, היה אחד ממייסדי תנועת השמאל הקיצונית "שלום עכשיו". בראיון לקובי מידן ב-2014 הביע כעס על ההשוואות שערך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בין השואה, לבין השאיפה האיראנית להשמיד את ישראל. מצד שני, גילה הבנה להשוואה שערך הסופר עמוס עוז בין נוער הגבעות לבין הניאו-נאצים.