הרמטכ''ל גדי איזנקוט
הרמטכ''ל גדי איזנקוטצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בחודש דצמבר 2014 התכנסה באוניברסיטת תל אביב האסיפה השנתית של האגודה לזכויות האזרח. ארגון השמאל הקיצוני כינס את מיטב סלתה ושמנה של האליטה המשפטית שמאלית בישראל לדיון נוקב ב"עוולות הכיבוש".

מי לא היה שם? פעילי שמאל, אנרכיסטים, מנכ"ל ''עדאללה'' שהבהיר שתנאי לסיום הסכסוך הוא תיקון עוולות מלחמת 48' ועוד ועוד. בין כל הנכבדים הללו היה אורח אחד במדים: אל"מ דורון בן ברק מהפרקליטות הצבאית, היועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון.

כאילו נוכחותו של לובש מדים באירוע כזה היא לא עניין חמור מספיק בפני עצמו, באו דבריו של בן ברק בכנס והבהירו את עולם המושגים והערכים של הקצין הבכיר.

בדבריו ציין בן ברק את שיתוף הפעולה הפורה שלו ושל אנשיו עם האגודה לזכויות האזרח, גוף שמאל קיצוני, כזכור. יגאל עברי שנכח במקום וכתב עליו באתר מידה תיאר את בן ברק כך, "אם לא המדים המוכרים, הייתי מהמר כי האיש הוא דובר יוניפי"ל, הבקי במכמני השפה העברית".

ואכן מדובר בדימוי מתאים מאוד על מנת לתאר את אל"מ בן ברק. הקצין נעים ההליכות ומסביר הפנים הוא אחד ממובילי הגישה שהשתלטה על הייעוץ המשפטי ביו"ש בשנים האחרונות. הוא האיש שבאמתלות שונות ומשונות חסם כמעט באופן מוחלט את האפשרות של יהודים לרכוש קרקעות ביו"ש, הוא האיש שמנע את אכלוס בית המכפלה בחברון, והוא האיש שפעל על מנת להפוך את האזרחים היהודים ביו"ש לאזרחים סוג ב' באמצעות שידרוג "צו שימוש מפריע".

הצו, הפוגע בזכויות המגיעות לכל אדם לפי חוקי הקרקעות ביו"ש, חל רק על יהודים. הצו כבר הוגדר הן על ידי שופטים צבאיים והן על ידי ועדת אדמונד לוי כצו מפלה, אך בן ברק לא התרשם.

בכלל, בן ברק הוביל בתקופת כהונתו כיועמ"ש איו"ש קו קיצוני אשר קובע למעשה כי השלטון ביו"ש לא נתון בידי הדרג המדיני הישראלי, אלא בידיו ובידי חבריו המשפטנים.

ראש הממשלה ושר הביטחון הם במקרה הטוב יועצים. ראש המנהל האזרחי הוא בכלל חותמת גומי. היועצים המשפטיים הם אדוני האזור ורק על פיהם ישק דבר. הם ינהלו את יהודה ושומרון על פי המשפט הבינלאומי ואיש לא יעז לחלוק עליהם.

ההחלטה למנות את בן ברק לסגנו של הפרקליט הצבאי הראשי היא סימן מדאיג מאוד לכיוון שאליו הולכת המערכת הצבאית. אם זה יהיה הכיוון שאליו הולך צה"ל, כיוון של אימוץ תפיסותיהם של ארגוני השמאל הקיצוני, ההשלכות על יכולתו של צה"ל לנצח תהיינה הרות אסון.

מדובר צה"ל נמסר, "אל"מ דורון בן ברק הינו קצין עטיר זכויות אשר מילא שורה של תפקידים בהם הוכיח יכולות משפטיות ופיקודיות גבוהות. אנו דוחים כל ניסיון להטיל דופי במינויו. הניסיון להטיל ספק בטוהר החלטותיו המקצועיות פסול ומשולל כל יסוד".