יוזמות התקנות. שקד ומועלם רפאלי
יוזמות התקנות. שקד ומועלם רפאליצילום: פלאש 90

ארגוני השמאל הקיצוני, האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד וארגון עדאלה, עתרו לאחרונה לבג"צ נגד תקנות חדשות שמונעות מפלסטינים להגיש תביעות סרק נגד חקלאים יהודיים בבקעת הירדן.

התקנות אותן יזמו שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אשר התקנתן פורסמה לראשונה בערוץ 7, מחייבות את הפלסטינים להפקיד ערבון כתנאי להגשת תביעה נגד בעלי משקים חקלאיים.

היוזמה באה בעקבות תופעה שהתפתחה בשנים האחרונות, בה חקלאים יהודיים בבקעה נאלצים להתמודד עם גל של תביעות בבתי דין לעבודה מצד פועלים פלסטינים בטענות שונות המתבררות לפי רוב כתביעות סרק, שמטרת רובן היא לסחוט מהם כספים.

אדם שמפסיד בתביעה או מגיש תביעת סרק, מסתכן בהוצאות משפט ואף עשוי להיתבע בעצמו. אולם הכלים הללו אינם אפקטיביים כאשר לא ניתן לאכוף זאת כלפי התובע עצמו. במקרה של תביעות הפלסטינים לא ניתן היה לגבות את ההוצאות מאחר שהרשות הפלסטינית לא גובה חובות עבור ישראלים. מעבר לכך, בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר על מהלכים מכוונים שמתבצעים על ידי הרשות הפלסטינית וארגוני הטרור, במסגרת מהמאבק שלהם בישראל.

ארגוני השמאל הקיצוני הגישו כאמור עתירה לבג"צ במטרה לבטל את התקנות. בעתירה נטען כי "בבסיס התקנה עומדים שיקולים פוליטיים וזרים: על פי הפרסומים בתקשורת, כוונת התקנה היא לפגוע בעובדים הפלסטינים שלכאורה מרבים לפנות אל בתי הדין לעבודה לצורך מימוש זכויותיהם, והרקע להתקנתה הוא מספר תביעות שגרתיות בענייני עבודה, שהגישו עובדים פלסטינים בגין הפרת זכויותיהם בעבודה בחקלאות עבור מעסיקים ישראלים בהתנחלויות בבקעה".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אומרת בתגובה, "הערבים עשו שימוש שיטתי במערכת המשפט הישראלית, כדי לעשוק בעלי משק בטענות סרק. חלקם עשו זאת מתאוות בצע וחלקם בעידוד הרשות הפלסטינית שמבקשת לפגוע בחקלאות יהודית בבקעה. התקנות אינן מתנגדות לתביעות מוצדקות ואמיתיות, כי אם לתביעות סרק שנועדו לפגוע במדינת ישראל ובחקלאים".