הועידה לבחינת מצב הקהילות
הועידה לבחינת מצב הקהילותצילום: באדיבות הקונגרס היהודי האירופי

'כולנו שואלים את עצמנו האם יש לנו כיהודים עתיד באירופה׳ – כך אמר נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, בנאום שנשא בפני הפרלמנט האירופי.

הרב גולדשמיט נאם במסגרת ועידה אותה יזמו נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ וסגנו אנטוניו טיאני בבית האיחוד האירופי בבריסל, תחת הכותרת: 'עתיד הקהילות היהודיות באירופה'.

בועידה השתתפו בין היתר רבה הראשי לשעבר של אנגליה הרב יונתן זקס, נציג 'ועידת רבני אירופה' במוסדות האיחוד האירופי ורבה של בלגיה הרב אברהם גיגי, הפילוסוף הצרפתי ברנאר-אנרי לוי ונציגי הגופים העוסקים במלחמה באנטישמיות; ג'אן יוהן פרננדו לופז אגולייר וסיסליה ויקטרום.

הועידה נפתחה באזכרה ובדקת דומיה לזכרו של הרב יוסף חיים סיטרוק זצ"ל שכיהן כרבה של צרפת ונשיא 'ועידת רבני אירופה' שנים רבות.

הרב גולדשמידט אמר כי מצב היהודים היום באירופה הוא כמצבו של אדם העומד ברציף הרכבת, ורכבות מגיעות במהירות מופרזת משני הכיוונים, מחד; האיסלם הקיצוני הדוהר, ומאידך; הימין הקיצוני.

"אנחנו היהודים מודאגים מעתידה של אירופה, מקום שבו אנו חיים בשלוה ובביטחון והמאפשרת לנו חופש דת בסביבה בטוחה. ובכל זאת השאלה שאנחנו חייבים לשאול את עצמנו כיהודים אירופאיים הוא, האם יש לאירופה עתיד ליהודים? האם יש עתיד לאירופה?", תהה הרב גולדשמיט.

"תחילה חשבנו והרגשנו שהאירופאים סבורים שהאנטישמיות והקיצוניות איננה הדאגה שלהם, אבל היום, אחרי מתקפת הטרור השניה בפריז בנובמבר 2015 ואחרי ההתקפות בניס ובנמל התעופה בבריסל אפשר לומר כי אירופה הבינה שזה לא בעיה יהודית בלבד, אלא בעיה של אירופה כולה. אנחנו ב'ועידת רבני אירופה' נעשה הכל כדי לחזק את עתיד הקהילות היהודיות באירופה. אני מבקש להודות לחברי הפרלמנט על האמונה העידוד והנחישות במלחמה הזאת נגד האנטישמיות, למען אירופה בטוחה ושלוה לכל האירופאים".

נשיא הפרלמנט שולץ אמר כי המצב כיום ולפיו כל יהודי חמישי חווה אלימות אנטישמיות, פיזית או מילולית מחייב אותנו למעשים ולא להצהרות. "הגיע הזמן לקחת את העניין בידיים. אירופה חייבת להיות טובה יותר ליהודים. חלק מאיתנו", הוסיף שולץ, "עדיין לא הפנים כי מה שעושה אותנו אירופאים זה לא רק הדם והדת. אלא הזיקה והמחויבות האבסולוטית לערכים היסודיים של סובלנות כבוד וחירות".

סגן הנשיא טיאני אמר כי עפ"י נתוני הסוכנות היהודית בשנת 2015 עזבו את אירופה 10.000 יהודים. כ 8000 מהם מצרפת. פי שניים מב – 2014. "זו לצערנו כתוצאה של אוירה של שנאה בלתי נסבלת ליהודים. ב- 1991 מנתה האוכלוסיה היהודית באירופה 2 מיליון יהודים וכעבור עשור; 1.4 מיליון. איבדנו 600 אלף יהודים באירופה".

"אירופה ללא יהודים לא תהיה אירופה", הצהיר טיאני. זו גם הכותרת שנכתבה על ההודעה לעיתונות הרשמית שיצאה מאיחוד האירופי. טיאני הוסיף כי אירופה מוסדותיה ואזרחיה חייבים להילחם באנטישמיות כדי להביט אל העתיד לשמור על הקונצנזוס נגד תופעות מבישות אלה ולהיות גאים בזהותנו.

במסיבת העיתונאים שקיים בתום הועידה אמר טיאני, "פני האנטישמיות מרובים, אבל הוירוס הוא אחד. 'המשלים עצמם שאירופה מחוסנת טועים טעות קשה. אין ביטחון אם אנחנו מתקשים לראות שהאנטישמיות חיה ונושמת בתוכנו.

"דווקא כאן באירופה במקום שרדיפות ואפליות חיסלו כל זכר ליהדות, זו הסכנה הגדולה לאירופה, להתרושש מההיסטוריה והתרבות היהודית על ידי הגירה איטית של יהודי אירופה, ונגד הסיכון הזה אנחנו חייבים להיות מאוחדים וממוקדים".