ראש השנה
ראש השנהIstock

ברכנו | שימי תבורי | נוסטלגי

"לא חשוב איך תסדרו את הליין-אפ, זה חייב להיות השיר האחרון של המופע!", דרש מאתנו אביהו מדינה בחזרות, לפני כמה ימים, לקראת מופע משותף שיעלה בסוף השבוע הזה.

אחת הנוסטלגיות המתוקות משירי אביהו, משורר הנוסטלגיה היהודית ('שבחי ירושלים', 'אל תשליכני', 'לך שלום' ועוד). זהו השיר הסוגר בכל הופעותיו ומסעותיו המוזיקליים ברחבי העולם.

המילים אמנם לקוחות מתפילת הטל שבשמונה עשרה, אך המשמעות של המילים, כפי שמכיר אביהו מהנוסח התימני ("וברך את שנתינו"), רלבנטית יותר מתמיד כעת, בערב ראש השנה.

בראש השנה | גור מורד | שירי ילדים

ומנוסטלגיה לנוסטלגיה – מקלאסיקות החגים של נעמי שמר, המנון החג שמלווה אותנו עוד מגן מרים ואם תנסו להאזין לו היום – תופתעו לגלות כמה בתים יש לשיר הזה, וכמה שאתם לא זוכרים אותם. אז לפני שאתם עושים פאדיחות ליד האחיינים – קחו כמה דקות להשלים פערים:

ונתנה תוקף | הגבעטרון | מופע

אחד הפיוטים המוכרים לימים הנוראים, הנאמר בשני הימים של ראש השנה ומהתקופה האחרונה, גם ביום הכיפורים.

הפיוט נמצא אמנם בגניזת קהיר, אך קהילות אשכנז היו הראשונות לאמצו בחום. ביחד עם הסיפור המזעזע המופיע בסידורים לפני הפיוט, סיפורו של רבי אמנון ממגנצא מהמאה ה-11 – מחבר הפיוט – הפך הפיוט לאחת מנקודות הרגש העיקריות בתפילות החג.

המפתיע מכל הוא מקור הלחן הפופולרי– דווקא בקיבוץ החילוני 'בית השיטה', הולחן על ידי יאיר רוזנבלום והוקדשה ל-11 בני קיבוץ בית השיטה שנהרגו במלחמת יום הכיפורים. דווקא משם, ממעוז החילונית דאז, יצאה נגינה כמעט לכל בתי הכנסת האשכנזים בישראל ובעולם, ולאחרונה ללא מעט מבתי הכנסת הספרדיים, כפי שסיפר לי למשל החזן עזרא ברנע, כי גם בבית הכנסת שבו הוא מחזן, בית הכנסת של הרב אליהו, מקפידים לשלב את הפיוט בתפילה.

עוד נתון מעניין: הזמר היהודי אולי המפורסם בעולם, לאונרד כהן ('הללוי-ה' ועוד) כתב את השיר 'מי באש' ('Who by fire') בעקבות חוויותיו לאחר שחזר מסיבוב הופעות מול חיילי צה"ל במלחמת יום הכיפורים. מקור ההשראה לשיר, היה הפיוט 'ונתנה תוקף'.

שנה טובה!