יש כניסה
יש כניסהצילום: אלון קניג. פלאש 90

בראיון לערוץ 7 מספר יאיר גנץ, סמנכ"ל ארגון 'פנים אל פנים', על מיזם התפילות המשותפות בקיבוצים חילוניים, מיזם שהחל לפני שבע שנים ותפס תאוצה וביקוש רב.

"לפני שבע שנים התחלנו לתת מענה לקיבוצים ומושבים שרצו לקיים תפילת יום כיפור ולא היה להם איך. הם פנו אלינו וארגנו מניינים. זה התחיל בקבוצה קטנה של 5-7 מקומות וכיום כשבעים קיבוצים ומושבים. בכל שנה יש מקומות חדשים''.

השנה, לדוגמא, יש שלושה מקומות שכמעט מעולם לא התפללו בהם תפילת יום כיפור. ''באחד לא הייתה תפילת כיפור מעולם, באחד הייתה תפילה רפורמית ובאחד הייתה תפילה, הפסיקו לפני כמה שנים ועכשיו ביקשו מאיתנו לקיים תפילה שוב".

אז מה מביא קיבוצניקים לבקש תפילה שמעולם לא הייתה חלק מהלו"ז במשק? האם היהדות פחות מפחידה כיום? גנץ משיב בחיוב וקובע כי המציאות היא שכיום יותר אנשים רוצים להתחבר ליהדות ולמסורת של בית אבא, ומזכיר כי "גם למפא"יניקים היו הורים שלא היו מפא"יניקים".

היקף הפעילות ביום כיפור עומדת כעת על כתשע מאות איש שמגיעים מישיבות גבוהות, מכינות, ישיבות תיכוניות, ישיבות הסדר, מישובים ומהתארגנויות שונות ומגוונות. גנץ מספר כי כארגון מסודר 'פנים אל פנים' מעניק לכל משתתף מעין ערכה, תיק משימה, לקראת המפגש עם הקיבוצניקים ולקראת היום המיוחד.

בערכה זו מוצגות אפשרויות לקיום שיח רב משתתפים בערב החג, שיחה בתוך בית הכנסת, מפגשים כאלה ואחרים ועוד. כל אלה מאפשרים לכל שליח ושליח להתאים לוח זמנים ופעילות בהתאם למציאות בה הוא נמצא ובהתאם לדרישות הקהל השותף.

"בכל שנה נוצרים מפגשים בין בני נוער, בין הקיבוצניקים, בכל שנה זה מתחזק והאירוע שלנו הופך למרכז", הוא אומר ומספר על אחת הדוגמאות בקיבוץ בו בעבר הייתה רק תפילה רפורמית, בשנים שלאחר מכן גם תפילה של 'פנים אל פנים' אך במבנה צדדי כאשר התפילה הרפורמית הייתה בבית העם, ואילו השנה התהפכו היוצרות והתפילה האורתודוקסית היא שתהיה בבית העם.

ומה באשר לשאלות ההפרדה המעסיקות כל כך את החברה הישראלית? האם קיבוצים מקבלים את ההפרדה בין גברים לנשים? גנץ מספר שאכן סוגיה זו היא מורכבת וטעונה לא רק בעבודת הארגון מול הקיבוצים אלא גם מול סטודנטים ומול חיילים.

כדוגמא לכך הוא משגר אליכם, גולשי ערוץ 7 שאלה שנשאל רק אתמול ועדיין לא הובאה לעיונם של רבני הארגון: "קיבוץ אחד רוצה מניין, אבל התנאי שלו הוא שגברים ישבו משני צידי האולם ללא מחיצה. האם זה מותר או אסור? אפשר להוסיף פרמטר נוסף למשוואה – אפשר לומר שאם נתחיל כך בשנה הבאה זה ישתנה ויהיה כמו שצריך, והאפשרות השנייה שאם לא נעשה תהיה תפילה רפורמית...", אומר גנץ המשאיר את השאלה תלויה עומדת ומבקשת מענה מכם הגולשים.