אל תשליכני. אלי אלאלוף
אל תשליכני. אלי אלאלוףצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לפיה תינתן "כרית ביטחון" (התחייבות של המדינה לכיסוי גירעונות) לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר.

גובהה של כרית הביטחון תגיע לתקרה של 11.32 מיליארד שקלים, או 11.8%, הנמוך מביניהם. זאת לצורך הגנה על עמיתי הקרנות מפני פגיעה בזכויותיהם, אם תחול ירידה בשיעורי הריבית לפיה מחושבת התחייבות הקרנות לעמיתים.

הקרנות שבהסדר יהיו זכאיות לכרית הביטחון בנוסף לסיוע הממשלתי בסך של כ-78 מיליארד שקלים שניתן להן בשנת 2003.

בנוסף, קרנות שלא נכללו בהסדר הסיוע מ-2003 יוכלו לבחור ולקבל כרית ביטחון בגובה של עד כ-2.5 מיליארד שקלים סך הכל (תלוי בקרן), בתנאי שיעלו את גיל הזכאות לקבלת כספי הקרן ויפחיתו את התשלומים לעמיתים בגובה 1.75%, כפי שעשו הקרנות הנכללות בהסדר.

לאחר דין ודברים עם נציגי הקרנות שאינן בהסדר, בישר סגן בכיר לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, הראל שרעבי, כי עד סוף שנת 2017 תינתן לקרנות אלה אפשרות להצטרף להסדרי כרית הביטחון תוך קבלת את התנאים כאילו הצטרפו בשנת 2012. הצטרפות הקרנות מותנית באישור משרד האוצר וועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר: "מה שהניע אותי ואת כלל חברי הוועדה לכל אורך הדיונים בהצעת החוק, היתה שמירה על תנאי הפנסיה של העובדים. ואכן, הצעת החוק שאושרה מקיימת את הפסוק 'אל תשליכני לעת זיקנה' ושומרת על עתידם של עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) הצטרפה לדבריו: "אל תשליכני לעת זקנה משמעו לאפשר לאזרחים ותיקים לחיות בכבוד ולא לפגוע בזכויותיהם. במקביל החוק צועד על תפר דק ושומר גם על זכויותיהם של צעירים המפקידים לקרנות הפנסיה. הדיונים במסגרת הועדה יצרו כאן חקיקה הוגנת וראויה כלפי כולם".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, דרש בתחילת הדיון לוודא כי החוק אינו מאפשר למשרד האוצר התחמקות מתשלום כספי כרית הביטחון מסיבה כלשהי. חברי הכנסת מיכל בירן ואיציק שמולי (המחנה הציוני) אמרו כי הם חוששים ממצב בו משרד האוצר וגורמים נוספים יבצעו יפחיתו בזכויות העמיתים על מנת להקטין את גירעון הקרנות ובכך לא להעביר להן את כספי הביטחונות. פרופ' אמיר ברנע, אשר עמד בראש ועדת ברנע, אמר כי הרעת זכויות לא תילקח בחשבון לצורך קבלת כרית הביטחון.