אורי אריאל
אורי אריאלצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הממשלה תדון ביום ראשון הקרוב בחידוש פעילות החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית. החטיבה להתיישבות פועלת בעשרות השנים האחרונות לפיתוח ההתיישבות בפריפריה ובאיו"ש, הן בבנייה פיזית והן בתמיכה קהילתית וחברתית.

לפני כשנתיים, בעקבות חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר האוסרת על הממשלה להמשיך ולתקצב את החטיבה, נמנעו המשרדים הממשלתיים מלתקצב את החטיבה כך שלמעשה פעילותה הוקפאה.

לפי ההחלטה שתעלה ביום ראשון לשולחן הממשלה, הממשלה מסדירה את פעילות החטיבה להתיישבות ומאפשרת לה לפעול במתכונת מלאה בכל רחבי הארץ, כולל ביהודה ושומרון.

"החלטת הממשלה המוצעת משמעה ביטול למעשה של המגבלה הטריטוריאלית על פעילות החטיבה רק בתחומי מועצות אזוריות והרחבתה לכלל המרחב הכפרי", נכתב בהצעת ההחלטה.

כזכור, החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית הוקמה בשנת 1971 כגוף ביצוע שתכליתו לפעול לפיתוח ההתיישבות. להסתדרות הציונית מעמד מיוחד המעוגן בחוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל, התשי"ג-1952.

שר החקלאות אורי אריאל אמר הבוקר כי "בשנים האחרונות היו ניסיונות שונים של גורמים משפטיים לסגור את החטיבה להתיישבות שפועלת לפתח את ישובי הפריפריה בכל חלקי הארץ.

"בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - דינה זילבר, הממשלה לא יכלה לפעול באמצעות החטיבה להתיישבות בכל חלקי הארץ. הן ביהודה ושומרון והן בעוטף עזה ובגבול הצפון", הזכיר אריאל.

''כמענה לכך פעלנו בתקופה האחרונה להשיב את החטיבה להתיישבות לתפקוד מלא עם גיבוי ממשלתי כך שההתיישבות בכל הארץ כולל ביהודה ושומרון תוכל להמשיך להתחדש ולהתפתח", הוסיף השר.

"אני מאמין ומקווה שאחרי שהחטיבה להתיישבות תחזור לפעילות מלאה יוכלו המועצות והתושבים לקבל מענה לצרכים האדירים שקיימים בשטח. בהקמת מבנים ותשתיות והן בחיזוק הקהילה והחברה בישובים. לשם כך נבחרנו ולשם כך הוקמה החטיבהלפני עשרות שנים''.