אורי אבנרי
אורי אבנריצילום: פלאש 90

איש השמאל הקיצוני, אורי אבנרי, קורא במאמר שכתב בעיתון "הארץ" להעניק חנינה לחייל אלאור אזריה שירה במחבל ערבי בעודו שוכב על הכביש בזירה.

"התקרית כולה צולמה. אפשר לפרש את הדברים כך או אחרת, אבל ברור שאזריה ניגש לבן אדם פצוע קשה, ששכב על הארץ מדמם וחסר אונים, וירה כדור בראשו מטווח אפס. לא בסערת קרב, לא במהלך הפיגוע, אלא בדם קר, לפחות 11 דקות אחרי הפיגוע. הרבה מאוד זמן בנסיבות אלה".

אבנרי קובע "הריגת אויב פצוע היא פשע מלחמה. לא זאת בלבד שהדבר בלתי מוסרי, הוא גם בלתי נחוץ וטיפשי. טיפשי מפני שאויב פצוע הוא מקור למידע, ולפעמים מידע יקר שלא יסולא בפז".

"יש סכנה שצה"ל יהפוך לכנופיה. זה הרבה שנים צה"ל פועל כזרוע של משטר כיבוש עכור. זה שוחק ומשחית. עברו 43 שנים מאז שצה"ל לחם בפעם האחרונה בצבא סדיר. לכן ההקפדה על המשמעת ועל מוסר המלחמה חיונית שבעתיים.

אבל אבסורד הוא להטיל את כל האשמה להידרדרות על כתפיו הצרות של חייל אחד, שהושפע מהאווירה הכללית בציבור ובצה"ל. אלאור אזריה הורעל על ידי סביבתו, על ידי הרוח שספג בצה"ל ועל ידי ההוראות שקיבל בפה מלא או ברמיזה מן המפקדים שלו. כולם, ממפקד המחלקה עד האלוף, אחראים למעשהו. המרעילים אשמים יותר מהמורעלים".

אבנרי כותב על החייל אזריה, "הוא ביצע פשע, ואי אפשר לעבור על כך בשתיקה. אבל צריך לקחת בחשבון את האחריות של מפקדיו ושל סביבתו. הפתרון הנכון הוא שיודה באשמה ויביע חרטה, יורשע, יידון לעונש כבד (למען יראו וייראו) — ויזכה מיד בחנינה.

פתרון כזה ימנע את השסע העמוק, שכל פתרון אחר יגרום לו. ובעיקר — הוא יקבע באופן נמרץ שאסור, בשום מצב, להרוג אדם פצוע. לא תרצח!".