ישלמו מס. בית המשפט
ישלמו מס. בית המשפטiStock

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בשבוע שעבר ערעור שהגישו שלושה פרופסורים מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר אילן, וקבע, שיש למסות מלגות שקיבלו מאוניברסיטת ניו יורק כהכנסה ממשלח יד.

המערערים, פרופ' דוד קרצ'מר, פרופ' ישי בר ופרופ' עדיאל שרמר, הוזמנו על-ידי אוניברסיטת ניו יורק לשהות בה במהלך שנה אקדמית כחוקרים במכוני מחקר חדשים שנפתחו בה (מכון שטראוס ומרכז תקווה).

בתמורה, קיבלו הפרופסורים תשלומים מאוניברסיטת ניו יורק בסכומים של 75,000$ - 100,000$ עבור 10 חודשי שהייה, כלומר 7,500$ - 10,000$ לחודש. הפרופסורים דיווחו על ההכנסה כהכנסה שאינה חייבת במס, אולם פקיד השומה ירושלים 1 הוציא למערערים שומות במסגרתם קבע, כי מדובר בהכנסה החייבת במס.

הפרופסורים טענו במסגרת ערעורם טענות פרוצדורליות וטענות לגופו של עניין. בין היתר טענו כי התשלום שניתן להם מאוניברסיטת ניו יורק ניתן להם לצורך התפתחותם המקצועית ללא שניתן כל תמורה או שירות לאוניברסיטה. גם אם היו לאוניברסיטה ציפיות, כי המחקר יוליד פרסום אקדמי, מדובר בציפייה בלבד ולא בהתחייבות משפטית מצד המערערים.

שניים מהם, פרופ' בר ופרופ' שרמר, טענו כי המחקר שנבחר על ידם כלל לא היה במסגרת תחום התמחותם. פרופ' שרמר טען כי הינו היסטוריון ולא משפטן, ופרופ' בר טען, כי הוא מומחה לדיני מסים ולא לדיני מלחמה, ולכן אין לומר כי מדובר במשלח ידם.

פקיד השומה טען כי השלושה נתנו תמורה למכוני המחקר, ולכן כיוון שהכספים ניתנו כנגד תמורה יש למסותם כהכנסת עבודה. המערערים הוזמנו לאוניברסיטה לשם ביצוע מחקר בתחומים שהמרכז והמכון ביקשו לקדם ובתחומי מומחיותם. לטענת פקיד השומה התמורה, שנתנו המערערים למכוני המחקר באה לידי ביטוי בהתחייבותם שלא לעבוד במקום אחר בזמן שהותם בניו יורק, בהתחייבותם לחקור נושא שהוא בתחומי העניין של המרכז והמכון, וגם בציפייה של המרכז והמכון לתוצר מוחשי, כגון מאמר, בסיום התקופה.

בית המשפט קיבל את עמדת פקיד השומה, וקבע, כי יש המדובר בהכנסה ממחקר אקדמי שהינו משלח ידם של השלושה.

בית המשפט דחה את הטענות הפרוצדורליות, שהעלו המערערים וקבע, כי בדיונים שהתקיימו אצל פקיד השומה הוקדשה תשומת לב רבה מאד, העולה על המקובל, לפרופ' בר, באופן שאינו מצדיק את הטענות הפרוצדורליות שהועלו על ידם.