מוצב צה"ל. ארכיון
מוצב צה"ל. ארכיוןצילום: פלאש 90

ההיערכות לחגים ניכרת בצה"ל כבר כמה חודשים לפני הימים הנוראים, אך שיא ההיערכות מתרחש בימים אלה ממש. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב החטיבה המרחבית שומרון, הרב סגן אברומי לוין, על ההיערכות בבסיסים ובמוצבים המרוחקים יותר.

"אנחנו עובדים כל יום בשנה לביטחון התושבים בשומרון של העם כולו. כחלק מהחטיבה אני אמון על כך שלכל חייל יהיו כל ענייני הדת וניתן לו את המענה המיטבי", אומר לוין ומציין כי החיילים בגזרת שומרון פרוסים על פני הגזרה כולה וחלקם במקומות פחות מוסדרים, עובדה שהופכת את המשימה להגיע לכל חייל ולתת לו את צרכי החג למורכבת יותר. לשם כך, הוא מציין, "אנחנו נערכים לתשרי כבר מחודש אב ותמוז".

בין ההיערכויות השונות מציין לוין "שיהיו סליחות בכל המוצבים, שופר לנוהגים לתקוע בחודש אלול, מחזורים, בעלי תקיעה בכל המוצבים ועוד".

על בעלי התקיעה שנשלחו לכל רחבי הגזרה הוא מספר כי בחלקם מדובר בתושבי הישובים בשומרון שהתנדבו למשימה תחת אחריות הרבנות המרחבית. "יש הרבה יהודים טובים בגזרה ותושבים שמוכנים ללכת גם מרחק של קילומטר לתקוע עבור החיילים".

סגן לוין נשאל אילו שאלות מגיעות אל הרבנות הצבאית מהשטח והציג כמה מהדוגמאות: עד מתי אפשר לומר סליחות אחרי שכל הלילה הייתי בפעילות? מהו מספר המינימום של תקיעות שהכרחי לשמוע בראש השנה אם הזמנים קצרים? האם ניתן ללכת עם נעליים בכיפור בגלל כוננות? ולעיתים עולה גם השאלה כיצד ניתן לשתות ביום כיפור בשל צורך מבצעי וכיצד נכון וניתן לעשות זאת באופן ההלכתי הראוי.

על שאלות מורכבות כדוגמת שתייה ביום כיפור, מעיר לוין כי החלטות אלו אינן מתקבלות מבלי שיש חיבור ישיר בין הרבנות הצבאית לאגף המבצעים ולאנשי השטח שמבהירים את המציאות בפועל ורק בעקבות זאת ובהתאם לזאת מתקבלות החלטות קשות שכאלה.

עוד נשאל לוין אם גם כיום, כפי שהיה בתקופת הרב שלמה גורן זצ"ל קיימים מסעות התעוררות בין הבסיסים. לוין אמנם אינו מכיר כמובן את המציאות שהייתה אז בימי הרב גורן, אך הוא מספר על סיורי סליחות שחיילים מקבלים, כמו גם על שיחות בענייני הימים הנוראיים ועניינם של החגים, והכול על פי בקשתם ולא בכפייה.

לקראת סוף הדברים מזכיר לוין גם את מלאכת בניית הסוכות במוצבי ובסיסי צה"ל בשומרון, כמו גם בשאר חלקי הארץ, אלא שבשומרון משימת ייצובה של סוכה המוצבת בראש הר ונתונה לחסדי הרוחות היא משימה מורכבת הרבה יותר.

לוין מדגיש כי בניית הסוכות מתבצעת אמנם בהנחיית חיילי וקציני הרבנות הצבאית אך המבצעים אותה בפועל הם החיילים עצמם שלא פעם מפתיעים ומקימים את הסוכה עוד לפני שאנשי הרבנות מגיעים למקום.