במסגרת סיכום השנה בארגון פעמונים, המציין השנה 15 שנים להיווסדו, גילו אנשי הארגון כי משפחות שעברו ליווי במסגרת פעמונים הצליחו לצמצם את הפער בין ההכנסות להוצאות ב2,543 ₪ לחודש בממוצע ובסך הכל ב30,000 אלף ₪ בשנה. 7,238 משפחות מ-800 ישובים שונים ברחבי הארץ קיבלו השנה ליווי והכוונה של מתנדבי פעמונים, כאשר ממוצע החוב הראשוני למשפחה עמד על 120,000₪ בממוצע (לא כולל משכנתא) ובסך הכל עמד על 280,635,221 ₪ לכלל המשפחות שלוו השנה ע"י פעמונים.

בראיון ליומן ערוץ 7 נשאל אוריאל לדרברג, מנכ"ל פעמונים, אם מנקודת המבט של אנשי הארגון נראה מצבם של אזרחי ישראל טוב יותר או פחות בסיכומה של שנה.

"אני מקווה שמצבנו טוב יותר מאלה שמגיעים אלינו, כי אנחנו מסייעים לאנשים במצוקה", הוא אומר ומוסיף: "ברמה הלאומית מדברים על חוזק וכלכלה יציבה וכאשר יוצאים החוצה לשווקים ולקניונים רואים שאנשים צורכים הרבה ואנשים נוסעים בכלי רכב חדשים, אבל עם זאת יש נתונים סטטיסטיים קשים שמלמדים על עלייה גדולה ברמת החובות וההלוואות. זה לא רק בתחושות של משפחות שמגיעות לפעמונים אלא גם על פי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה".

לדבריו החובות והתלות בהלוואות הם "אחד הנתונים הבעייתיים שמצביעים על מצוקה, יש צמיחה של המדינה, אבל לא כתוצאה מעשייה אלא צמיחה שקשורה להלוואות".

על ההתמודדות מול ציבור שרוצה לצרוך עוד ועוד הוא מספר: "השינוי בהתנהגות הוא שינוי קשה, והתפיסה של האחריות שזה לא רק יוקר מחיה ודיור ולא רק שכר לא גבוה, אלא שזה תלוי גם בי ובהתנהגות שלי ובצריכה שלי ובשאלת הוויתור. זה דורש הרבה אימון וכוח של כל אדם עם עצמו ועם המשפחה".

"המפגש עם עולם השפע הוא מאוד טוב אבל גם מאוד בעייתי, הוא יוצר תחרות ומדידת אנשים על פי רכוש, וקשה לאנשים להתמודד. הם רואים בזה מחויב המציאות, 'על מה אדבר עם החברים אם לא על החופשה', ו'איך לא אחליף את הרכב'. אנשים היו יכולים להתפרנס בכבוד עם מה שיש מבלי להגיע למציאות הקשה". לדרברג מדגיש כי העבודה מול מציאות נפשית וכלכלית שכזו אינה זבנג וגמרנו "אלא עבודה עם המשפחות וניסיון לדבר על אחריות שליטה וויתור, על מה חשוב באמת, לתת כלים והדרכה – רישום ומעקב היכרות עם הידע הפיננסי לאן כספים נעלמים".

בשנה האחרונה הוביל ארגונו של לדרברג להקמת מאגר עורכי דין מומחים בעלי מודעות חברתית הנכונים לסייע לנתונים תחת מצוקה כלכלית ומשפטית להתמודד ולהיחלץ במחירים נוחים. "לאורך כל השנים יש לנו מתנדבים שעוסקים בנושא המשפטי עבור משפחות שהסתבכו. השאיפה היא להימנע מחוב שהפך למשפטי, אבל יש הרבה משפחות שהגיעו למצוקה משפטית בעקבות המצוקה הכלכלית. פנו אלינו הרבה אנשים שאמרו שהם רוצים להתייעץ עם עורך דין אבל מבקשים המלצה לעורך דין טוב וזול. נמנענו מלייעץ כי לא רצינו להיכנס לעולם הזה, אבל הצורך הגדול של משפחות שנמנעות מלקבל סיוע משפטי מול הנושים, כמו הבנקים, שתובעים אותם עם ייצוג ועורכי דין, מציאות שבה דווקא המוחלשים בחברה, שאין להם ידע, מתמודדים לבד. חוסר האיזון הזה מגדיל את המצוקה ומביא לתוצאות שאם היו מיוצגות נאמנה היו טובות יותר".