שמחים יחד
שמחים יחדצילום: שאטרסטוק

אנו נמצאים לפני אחד החגים הכי משפחתיים שיש, חג הסוכות. בימים הנוראים, ובפרט ביום הכיפורים, נפגשנו כל אדם עם עצמו ועם בוראו. כעת, בחג הסוכות, אנו נפגשים עם האנשים היקרים לנו מכל, המשפחה שלנו.

מצוות החג כידוע הינה "ושמחת בחגך", ואין שמחה אלא במציאות של שלום בבית, של אווירת אהבה וביטחון עם המשפחה האישית שלנו. ולהפך, כשיש ריחוק, קושי ופירוד, הכאב והצער גדלים בהתאם, ומשפיעים על המציאות בכללותה.

ומתוך כך, דווקא בחג המצווה אותנו על השמחה, כל אחד צריך לראות את עצמו כאחראי לכך. לעשות את הטוב ביותר כדי ליצור חג שמח ומרומם למשפחה כולה.

להלן מספר עצות וכלים מוכרים ופשוטים, שיעזור לנו ליצור חג שמח ומרומם יחד עם המשפחה:

הארת פנים

הכי פשוט, והכי אמיתי. כשמחייכים אלינו אנו מרגישים רצויים ואהובים. מאור פנים משדר חום ונעימות לזולת. לפני זמן מה אמר לי בעל מתוסכל: "בעבודה אני מוכרח להיות נחמד וסבלני, אבל בבית, אני רוצה להיות משוחרר, ואם לא מתחשק לי לחייך, אז לא!". אך חשוב להבין שהאמת היא הפוכה בדיוק. דווקא בבית יש לנו מחויבות גדולה יותר. "עניי עירך קודמים". בפרט בנתינת הלב. באהבה, בסבלנות, במאור הפנים- הזוגיות והילדים במקום הראשון. כמאמר השיר: "לא לקמץ בחיוכים". הארת פנים קבועה ופשוטה, תכניס שמחה רבה לסוכה ולמשפחה.

לדעת להבליג

בימי התשובה עסקנו רבות בחשיבות בקשת הסליחה, חשוב לא פחות להפנים את החשיבות לסלוח. להבליג ולא ליצור פירוד. בשביל לריב צריך שניים, בפרט בזוגיות שלנו. אלא שאם נדע להתבונן מתוך עין טובה, נוכל למנוע הרבה מריבות מיותרות. אם נצליח לנשום עמוק, לדון לכף זכות, ולזכור כי המטרה היא שלום וקרבה- נוכל לצמצם את המריבות, ולהרחיב את הזמנים הטובים והנעימים.

זמן משפחתי

חג הסוכות הוא לרוב עמוס. עמוס באורחים, במפגשים, בטיולים, בסעודות. ובתוך כל העומס הזה יש לזכור כי הזוגיות זקוקה להזנה מתמדת גם בימי החג. הילדים שלנו זקוקים לרגעים המשפחתיים המצומצמים. לכן מומלץ לקבוע מראש זמנים בהם אנחנו יחד. רק אנחנו. זמנים של שקט, שמאפשרים חיזוק הקרבה והשמחה בתוכנו. זמנים בהם נקשיב האחד לשני מתוך פניות וסבלנות. בלי אורחים. בלי סידורים. ונחוש את עוצמת היחד שלנו.

לשמח

כהכנה למצוות "ושמחת בחגך", כדאי להקדיש זמן להתבונן מה משמח את בני משפחתנו. מה ישמח את אשתי? מה ישמח את בעלי? מה ישמח את בני או בתי? כאמור, הנתינה החשובה ביותר היא דווקא בבית- ובפרט בכוח שלנו להכניס שמחה. ניתן לעשות זאת על ידי מילה טובה, מתנה, אכפתיות, הקשבה, סיוע, הפתעה. העיקר לכוון לשמח את הלב.

לתאם מראש

בכדי לצמצם מתחים ואי הבנות, חשוב לתכנן מראש, ולדון יחד על לוח הזמנים והפעילויות בחג. בעיקר בינינו ההורים, כדאי לתת לכל אחד להביע את רצונותיו, ומתוך כן לבנות תכנון משפחתי, המנסה לשלב את הרצונות של כולם (וכמובן לדעת מראש, כי יקרו גם דברים בלתי צפויים...).

לא להרוס את הכל
במידה ומצאנו את עצמנו בעיצומו של חג, בתוך ריב, או ריחוק, או אווירה עכורה, אל תתנו לרגע הזה להרוס הכל. חג שלם עוד לפניכם. חבל לבזבז אותו! דווקא בחג הסוכות, הממחיש לנו את ארעיות העולם הזה, לא שווה לריב על שטויות, כדאי להתרכז בעיקר. לדעת להתנצל. לתת אמון מחדש, ולהחזיר את האווירה הטובה. לוותר על הצדק ולעיתים על הכבוד, בשביל האהבה, השלום והשמחה בבית ובחג.

ביום כיפור שעבר לא מזמן, התחברנו לרצונות הכי עמוקים וטבעיים שבנו. רצונות אלו חושפים בעיקר את הרצון שלנו להיות טובים. לעשות טוב ולהשפיע מאישיותנו טוב. בחג הסוכות אנו מתאמנים במימוש הרצון. תפקידנו להוציא את רצונותינו ולבטאם. והאופן הפשוט והטבעי הוא- להוסיף שמחה בבית. להוסיף טוב מתוכנו. למלא הילדים בשמחה, להעצים את אווירת החג הזוגיות- על ידי הוספת טוב. בואו נתאמן, ונזכה שיתקיים בנו "ושמחת בחגך והיית אך שמח!".

------------------------------------------------

אודליה מימון (MA) מטפלת זוגית ואישית, מנהלת מרכז "אוצרות פנימיים"- מודעות, זוגיות, חינוך ומשפחה. מנחת סדנאות ומרצה. לתגובות: [email protected]