מהקיבוץ לגוש אמונים. 'איש חוצה ישראל'
מהקיבוץ לגוש אמונים. 'איש חוצה ישראל'מאת: בני גל, תום הוצאה לאור

'איש חוצה ישראל',

בני גל,

תום הוצאה לאור,

336 עמ'

בני גל הוא איש מרתק בעל סיפור חיים יוצא דופן, שמסופר בצורה קולחת ומסקרנת.

נדמה שקורות חייו יכולים להספיק לשלושה אנשים: הוא מחלוצי הפרסום הדתי-חרדי, והוגה שיטת האימון היהודי. רבים מכירים אותו כאדם מבוסס פלוס, איש עסקים מכובד עם זיק שובב בעיניים. אבל הדרך שלו עד לשם הייתה ארוכה.

גל נולד בדרום אמריקה. אביו נס על נפשו מאירופה הבוערת והיה היחיד מכל בני משפחתו שניצל. אמו הייתה צעירה ותאבת חיים שהנישואין נכפו עליה. המשפחה התפרקה ואביו של גל עלה עם שני בניו לארץ. הבנים נשלחו לקיבוץ בית אורן ונאלצו להיות ילדי חוץ, עם המעמד הנחות שהסטטוס הזה גורר. על קיומו של יום כיפור הוא מגלה רק בצבא.

בבגרותו הוא יוצא לחפש את מזלו בתל אביב ולאט לאט מצליח. הוא טס לגרמניה ללמוד קולנוע, וכשהוא שם, קול פנימי שולח אותו לבקר בכפר שבו חיה ונרצחה משפחת אביו, ובדכאו. על הדרך הוא מוריד קילו או שניים של תמימות. הוא חוזר לישראל, לבית הרב צבי יהודה, למזכירות גוש אמונים, לחברון ולקריית ארבע ומשם לבית אל. כקיבוצניק לשעבר הוא לומד איך מנהלים כסף בדרך הקשה, ורק אחרי מינוסים עמוקים הוא רואה ברכה בעמלו.

גל משתף את הקוראים גם בפרקי השנים האחרונות: עזיבת עולם הפרסום, ההחלטה להשקיע בתורה, בבית ובזוגיות, ודרך החתחתים שהביאה אותו לפיוס עם הגמרא ולבניית האימון היהודי. הפרק האחרון והחושפני ביותר מספר על הפיוס המאוחר עם הוריו ועם בני הקטן, הילד הנטוש והכואב שבקיבוץ.

פרקי החיים מאורגנים באופן לא בדיוק כרונולוגי, והקורא לא יכול להבין כמה זמן כל דבר ארך. במובן הזה יש כאן חוסר בהירות. הספר גם ארוך מאוד, ואולי אפשר היה לצמצם כמה מפרקיו. אבל בשורה התחתונה, יש כאן איש שחצה את ישראל ואוהב את כולם. שווה לקרוא וללמוד על הישראליות ועל נאמנות לקול הפנימי, או אם תרצו לנשמה.

[email protected]