אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

סמל אלון לדרמן, לוחם ביחידת המעברים של המשטרה הצבאית, הציל את חייו של חברו ליחידה, וכנראה גם של ישראלים נוספים, כשניטרל מחבל אחד והשתלט על שני בשנה האחרונה, פעולות שהוא אפילו לא דמיין כשעלה לישראל מברלין לפני שלוש שנים כדי להתגייס לצה"ל.

ערוץ 2 הביא את סיפורו של סמל לדרמן בן ה-21 שעלה לישראל מגרמניה לבדו ב-2013 והתגייס כחייל בודד לשירות בצה"ל.

לפני כשבועיים, סיפר להוריו בטלפון, בפעם השנייה השנה, על כך שניטרל מחבל שביצע פיגוע. הוא סיפר להם על הרגעים שבהם ירה במחבל שהסתער על חברו, טוראי מתן רינסקי, שנפצע בפיגוע במחסום קלנדיה שליד ירושלים.

"השעה הייתה אחרי 22:00, יום שישי", הוא משחזר את האירוע בריאיון ראשון מאז. "מחבל הגיע אל מתן (רינסקי), שהיה 15 מטר ממני. הוא קפץ עליו ודקר אותו, וכשמתן הצליח להשתחרר ממנו ולרוץ המחבל רדף אחריו, מנסה להמשיך לדקור. רצתי אחרי המחבל וכשהיה לי קו ירי פנוי יריתי בו". האש הזו ניטרלה את המחבל, שזמן קצר אחר כך מת מפצעיו.

לתקרית הזו לדרמן הגיע יחסית מוכן - נפשית ומבצעית. רק בינואר האחרון הוא השתלט על מחבל נוסף שהיה בדרכו לפגוע בישראלים. "חייל במחסום זיהה בתוך אוטובוס בחור שהתנהג והתלבש בצורה חשודה", הוא מספר. "הביאו אותו לבידוק גופני אצלי בעמדה וביקשתי שיוריד את המעיל. באותו רגע המחבל הסתובב וניסה לשלוף סכין. הרמנו לעברו את הנשקים ובזמן שהוא קפא במקום קפצנו עליו, תפסנו אותו וחטפנו ממנו את הסכין".

את ההחלטה להתגייס לצה"ל קיבל לדרמן בצעירותו, כשראה מביתו בברלין את חיילי צה"ל נכנסים לעזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". אבל גם מברלין הוא לא דמיין את עצמו במצבים כמו אלה שבהם נתקל בשנה האחרונה.

"שמעתי על דברים כאלה שקורים, אבל לא ציפיתי שזה יקרה לי", הוא אומר. "אני בא מעולם שבו אין מחבלים שתוקפים חיילים ומתאבדים – זה נראה לי מוזר והזוי. דווקא אני, שלא קשור לעניינים האלה, נופל לזה, אבל אני גאה להיות חלק מזה".

אחרי הפיגוע האחרון לדרמן הגיע לבית החולים, לבקר את חברו הפצוע. "מתן נישק אותי בלחי ואמר שאני הגיבור שלו", סיפר לדרמן. "הוא אמר שהוא לא יודע איך להודות לי, הוא מאוד התרגש".

אחרי שני סיכולים במחסום קלנדיה, לדרמן כבר מרגיש מוכן ודרוך יותר לפעמים הבאות, שהוא מקווה שלא יתממשו. הוא גם מבין את החשיבות הרבה של תפקידו. "התפקיד שלנו כחיילים זה להגן על האזרחים", הוא אומר. "מזל שהאירועים האלה התרחשו אצלנו במחסום ולא הגיעו אל האזרחים".

וההורים? הם מקבלים את שיחות העדכון על האירועים בהבנה יחסית. "עדיף שישמעו את זה ממני ולא דרך התקשורת", לדרמן מסביר. "סיפרתי להם שהרגשתי טוב שהצלתי את מתן".