הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: רויטרס

האם ברגע האחרון יבוטל הדיון המתוכנן היום (שלישי) בוועד המנהל של אונסק"ו, בו אמורה לעלות לאשרור ההחלטה המנתקת בין הזיקה של היהדות ומדינה ישראל לכותל המערבי ולהר הבית?

מקסיקו, שהצביעה בשבוע שעבר בעד ההחלטה שקידמו הפלסטינים בנושא - התחרטה לאחר לחץ ישראלי דיפלומטי - והיא מתכוונת לנצל סעיף בתקנון הארגון כדי לדרוש את ביטול ההצבעה הקודמת ופתיחת הנושא לדיון מחודש בעקבות השינוי שחל בעמדתה.

מכאן יכול הדיון האחרון בוועד המנהל להתפתח בשתי דרכים: הראשונה - דיון מחודש והצבעה שתסתיים באשרור ההחלטה ברוב גדול - והשניה, דחיית הדיון בנושא לכינוס הבא של הוועד המנהל.

בכיר במשרד החוץ העריך בשיחה עם ערוץ 7 כי גם אם הנושא יעלה לדיון מחודש וגם אם תתקיים הצבעה מחודשת, הסבירות שההחלטה תשונה היא נמוכה מאוד.

כזכור, אתמול, כדי למנוע את דחיית הדיון בנושא, יזמו המדינות הערביות באונסק"ו מהלך לפיו שגריר גרמניה שהיה אמור לנהל את הדיון על אישורה הסופי של ההחלטה, מעצם היותו יו"ר הוועד המנהל - יוחלף על ידי שגרירת שבדיה.

זאת בשל התנגדותו של הנציג הגרמני לאשרר את ההחלטה - ודרישתו לדחות את הדיון בנושא זה, עד לקבלת נוסח מעודן יותר, שיימנע את ניתוק הזיקה.

גרמניה היתה אחת משש המדינות שהצביעו נגד ההחלטה - ונציגה שהבין ירושלים עדיין זועמים מאוד על ההחלטה, ביקש לדחות לזמן מה את ההצבעה הסופית ולהמתין שיירגעו הרוחות כדי לנסות ולייצר נוסח שונה.

באונסק"ו כבר הצביעו בעבר בעד הצעת החלטה דומה - והצעה נוספת בנושא תעלה לדיון בוועדת המורשת של הארגון בעוד חודשים ספורים.