הר הבית
הר הביתצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

מדינות ערב הגישו נוסח מרוכך בעניין ירושלים לקראת ההצבעה ביום רביעי בוועדת המורשת של האו"ם על החלטה נוספת המנתקת את הזיקה בין היהדות ומדינת ישראל להר הבית.

מי שהגישו את ההצעה לוועדת המורשת הן כווית, לבנון ותוניסיה עבור הפלסטינים והירדנים שאינם חברים בועדה. 21 מדינות אמורות להצביע על ההחלטה ולפחות 10 מתוכן הן מדינות ערביות הפועלות נגד ישראל, או כאלה שלא מתקיימים עימן יחסים דיפלומטיים.

כדי לנסות ולרכך את הנוסח האנטי-ישראלי ולגרום להחלטה לעבור - ויתרו הפלסטינים על המלים "הכוח הכובש" ביחס לישראל.

גם הכותל המערבי שהופיע בהחלטה תחת מרכאות, ברמיזה שהוא אינו מקום קדוש באמת, מופיע בנוסח החדש ללא מרכאות.

במערכת המדינית אומרים לערוץ 7 כי מדובר בשינוי שעד לפני שנה נחשב בלתי אפשרי - והמדינות הערביות אף נלחמו על ביזוי וניתוק הזיקה של הכותל עד הרגע האחרון.

עם זאת, סוגיית ניתוק הקשר היהודי להר הבית נמשכת. הוא מוזכר בנוסח ההחלטה כש'אל אקצה חאראם אל שריף' עדיין מצוין כמקום פולחן מוסלמי בלבד וכאמור מבלי אזכור למינוח 'הר הבית' ומבלי לציין שהר הבית הוא מקום קדוש ליהודים.

במקביל, המסמך טוען שהעבודות הארכיאולוגיות לשימור האיזור שמבצעת ישראל הן "הרס מכוון" והיא נקראת בו לכבד את הסטטוס קוו. מהעבודות הפלסטיניות מתחת להר הבית, המסמך מתעלם באופן מוחלט.

שגריר ישראל לאונסק"ו כרמל שאמה הכהן אומר לנו במוצאי השבת כי "הר הבית והקשר ההיסטורי דתי ולאומי של העם היהודי אליו, הם לב העניין. הפלסטינים יודעים זאת ובסה"כ מנסים לבלבל כמה מדינות.
הפלסטינים מבינים שעם רוב שמורכב בעיקר ממדינות ערביות ומוסלמיות, הם מאבדים לגיטמיות ומנסים לתמרן".

לדבריו, "ההנחיה של ראש הממשלה בענין ברורה וחדה. אין סיבה לקיים הצבעה פוליטית שניה על ירושלים תוך שבועיים, יש להסביר למדינות הנמנעות שהן בעצם תומכות בפועל בהחלטה השערורייתית הזו - וכי אין שום עניין למו"מ על נוסח כזה או אחר. הערבים יודעים בדיוק מה צריך להיות כתוב ומה לא כדי שנתייחס אליהם ולטענותיהם".

שאמה הכהן מוסיף כי "אם הפלסטינים ימשיכו לדבוק בדרך המסוכנת הזו שהיא בעצם ג'יהאד דיפלומטי כנגד העם היהודי, היהדות והנצרות - הם יגלו שההפתעות האחרונות ממקסיקו ואיטליה הן רק הגשם הראשון".

כזכור, איטליה הודיעה ביממה האחרונה שהיא מתחרטת על הצבעתה האחרונה לגבי ההחלטה האנטי ישראלית באונסק"ו והיא אינה מתכוונת בעתיד להצביע בעד החלטות דומות. גם מקסיקו פעלה באורח דומה בשבוע שעבר - אך שתיהן אינן חברות בועדת המורשת.