חיילים וחיילות 'קרקל' בעת אימון
חיילים וחיילות 'קרקל' בעת אימוןצילום המחשה: הדס פרוש, פלאש 90

כ-7% מהחיילות בשנתון הנוכחי משרתות בתפקידי לחימה, זאת לעומת 3% בלבד לפני כארבע שנים, כך מדווח הבוקר (חמישי) העיתון "הארץ".

שיעורן של החיילות הלוחמות יגיע ל-8% בשנה הבאה, והמשימה העיקרית המוטלת עליהן היא השירות בגדודי החי"ר המעורבים המופקדים על הפעילות המבצעית בגבולות עם מצרים וירדן.

מטרת הצבת הגדודים הללו שם היא שחרור הגדודים הלוחמים ה"רגילים", בסדיר ובמילואים, לאימונים ולפעילות מבצעית בגזרות הנחשבות מאתגרות יותר כדוגמת גזרת איו"ש.

חיילות משרתות כיום כלוחמות גם בגדודי חילוץ והצלה בפיקוד העורף, משמר הגבול, בתפקידי לחימה בתותחנים, כחובלות בחיל הים, טייסות ונווטות בחיל האוויר ועוד.

כיום קיימים שלושה גדודים מעורבים שכאלו בצה"ל. הגדוד המעורב הראשון, קרקל, החל כפלוגה בודדת לפני 16 שנה וקיבל מעמד של גדוד בשנת 2004. בשלוש השנים האחרונות נוספו אליו שני גדודים נוספים במתכונת דומה, 'אריות הירדן' ו'ברדלס'. גדוד הרביעי יוקם באותה מתכונת במשך השנה הבאה. קרקל מוצב בקביעות בגבול המצרי, ושלושת האחרים ישובצו לאורך הגבול הירדני, מהבקעה ועד הערבה.

על פי הדיווח, ארבעת הגדודים יאוחדו בהמשך תחת מערך הגנת הגבולות, שיהיה כפוף לקצין איסוף ראשי, האחראי במקביל על גם על גדודי האיסוף (מודיעין ותצפיות) בגבולות ובשטחים.

עם זאת יש לציין, כי למרות שמדובר להלכה בגדודים העוברים הכשרה של לוחמי חי"ר, סרגל המאמצים לנשים – הקובע את עומס האימונים והדרישות – הדרגתי ואטי יותר מאשר אצל הגברים.

בין היתר קיים פער גם בציפיות הפיזיות מהלוחמות בתום ההכשרה. חייל חי"ר אמור להיות מסוגל לשאת עליו ציוד בעומס של 40% ממשקל גופו לשלושים קילומטרים. חיילת – 20% ממשקלה, לעשרה קילומטרים.

בנוסף, אצל לוחמות התגלו לאורך השנים יותר בעיות רפואיות מאשר אצל לוחמים: שברי הליכה, בעיות גב, זיהומים. העומס רוכך על רקע מחקרים של חיל הרפואה בדבר הנזק הבריאותי שנגרם בשירות. במקביל, הצבא מקצה לגדודים המעורבים יותר ביקורי רופאים מומחים ויותר פיזיותרפיסטים.