הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: רויטרס

הפלסטינים אמנם אינם חברים בוועדת המורשת באונסק"ו, אבל נוכחותם שם ממשיכה להיות משמעותית במיוחד.

בגיבוי ירדני, הופץ אמש (שני) מכתב ל-21 המדינות החברות בוועדת המורשת ואמורות להצביע מחר על נוסח מרוכך של ההחלטה בעניין ירושלים, הר הבית והכותל.

כדי לנסות ולרכך את הנוסח האנטי-ישראלי ולגרום להחלטה לעבור - ויתרו הפלסטינים על המילים "הכוח הכובש" ביחס לישראל. גם הכותל המערבי שהופיע בהחלטה תחת מרכאות, ברמיזה שהוא אינו מקום קדוש באמת, מופיע בנוסח החדש ללא מרכאות.

עם זאת, סוגיית ניתוק הקשר היהודי להר הבית נמשכת. הוא מוזכר בנוסח ההחלטה כש'אל אקצה חאראם אל שריף' עדיין מצוין כמקום פולחן מוסלמי בלבד וכאמור מבלי אזכור למינוח 'הר הבית' ומבלי לציין שהר הבית הוא מקום קדוש ליהודים.

אבל כעת הפלסטינים והירדנים מאיימים לשנות את הנוסח הזה - לאחר שמספר מדינות הודיעו כי הן שוקלות שלא להצביע הפעם עם הפלסטינים.

גורמים דיפלומטיים טוענים שהאיום לשנות את ההחלטה הוא "התנהגות החוצה את גבולות הדיפלומטיה ומשדרת לחץ ומצוקה. ברור שהפלסטינים והירדנים שואפים להעברת ההחלטה בקונצנזוס ללא מתנגדים וללא הצבעה - והם עושים הכל לשם כך".

שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן אמר כי "האולטימטום והאיומים של הפלסטינים רק ממחישים את מצבם וחושף את פרצופם האמיתי כבריונים ושקרנים, אנחנו במאמץ דיפלומטי חובק עולם במטרה למנוע הסכמה פה אחד נגד ישראל בעניין ירושלים - ומכתב האולטימטום של הערבים הוא סימן מצויין עבורנו שאנחנו בכיוון הנכון".

"הפלסטינים והערבים מבינים שאחרי מקסיקו ואיטליה צפויות להם הפתעות לא נעימות נוספות והן משדרות: 'תפסיקו לנטוש אותנו או שנשרוף את המועדון בהחלטות קיצוניות נגד ישראל שגורמות נזק אדיר לארגון'", דברי שאמה הכהן.