דפנה הקר ומרב מיכאלי
דפנה הקר ומרב מיכאליצילום: גיל רונן, פלאש 90

"הארץ" טוען כי יו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ מרב מיכאלי, ניסתה באחרונה להשתלט על עמותת "שדולת הנשים" מיסודה של הקרן החדשה לישראל, ע"י הבטחה לגייס עבורה כספים.

על פי הדיווח מהיום, הפרשה "מסעירה את שדולת הנשים בחודשים האחרונים". את הדיווח ב"הארץ" יש לראות כסימן למלחמה פנימית חריפה בשורות ההנהגה הפמיניסטית-רדיקלית בין שתיים מהדמויות הקיצוניות ביותר בהנהגה זו – ח"כ מרב מיכאלי ופרופ' דפנה הקר מאוניברסיטת תל אביב.

העיתון מסביר כי מיכאלי פקדה באחרונה עשרות נשים למליאת השדולה ופעלה לבחירתן של מספר אקדמאיות להנהלה. לאחר שנבחרה ההנהלה החדשה, החלו הדיונים לבחירת מנכ"לית לעמותה.

לדברי מקורות של "הארץ", בישיבת הנהלה ביולי עלתה הצעה למנות לתפקיד מנכ"לית את העוזרת הפרלמנטרית של מיכאלי, מיכל גרא-מרגליות, ולעשות זאת באופן מיידי, ללא ועדת איתור או מכרז. "הישיבה היתה סוערת והיו כמה מתנגדות להצעה הזאת, בראשות פרופ' דפנה הקר", דיווח עיתון השמאל הקיצוני, ובסופו של דבר נכשל ניסיון ההשתלטות של מיכאלי והוחלט להקים ועדת איתור לתפקיד.

עבירה אתית?

מיכאלי לא אמרה נואש ופתחה בסדרת שיחות עם חברות ההנהלה, בהן אישה בשם ננה חן. מיכאלי אמרה לחן כי אם גרא־מרגליות תמונה לתפקיד, היא תגייס בארצות הברית כספים למען השדולה, על פי "הארץ". או-אז, "השיחה עלתה לטונים גבוהים וחן אמרה למיכאלי שהיא 'לא תקנה את השדולה בכסף'."

"הארץ" מסביר כי לפי כללי האתיקה של הכנסת, לחבר כנסת מותר להיות חבר בעמותה ללא שכר, אבל אסור לו לגייס כספים לעמותה. לכן, לדבריו, מיכאלי עברה לכאורה על כללי האתיקה של הכנסת כשהציעה לגייס כספים עבור שדולת הנשים. מיכאלי טענה בתגובה ל"הארץ": "מעולם לא התניתי עזרה בגיוס כספים".

קישור לשדולת הנשים בעמוד הוועדה
קישור לשדולת הנשים בעמוד הוועדהצילום מסך

שדולת הנשים הוקמה כארגון דגל של הקרן החדשה לישראל ב-1984, בהובלת פרופ' נעמי חזן, ששימשה כנשיאת הקרן החדשה וכחברה מייסדת של שדולת הנשים. הארגון "הדביק" את ארגוני הנשים הציוניים והוותיקים – ובראשם ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה – באידיאולוגיית הפמיניזם הרדיקלי, ומאז, ארגונים אלה אימצו קו אנטי-גברי ואנטי-משפחתי קיצוני. הארגון גם ליווה את הקמת הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת ע"י חזן (שנבחרה בינתיים לכנסת) ב-1992 וממשיך להשפיע על הוועדה עד עצם היום הזה (בעמוד הבית של הוועדה מופיע עד היום קישור קבוע לאתר הארגון, בניגוד לכל כלל אתי אפשרי).

"הארץ" הוא אתר הבית של התנועה הפמיניסטית-רדיקלית ונדיר לראות בו ביקורת על דמויות מובילות בתנועה. ככל הנראה, איפוא, מדובר במאבק כוח קשה במיוחד בין פרופ' הקר לח"כ מיכאלי על הנהגת התנועה. לא ברור אם יש בין השתיים מחלוקת רעיונית או שמדובר ביריבות אישית. אפשרות נוספת היא שהקר פועלת למעשה בשליחותה של ח"כ שלי יחימוביץ', המבקשת להשתלט מחדש על מפלגת העבודה, ורואה במיכאלי מכשול. כידוע, מיכאלי מונתה ליו"ר הסיעה ע"י ח"כ יצחק הרצוג והיא מקורבת אליו.

הקר היא מראשי החוג למגדר באוניברסיטת ת"א. לאורך השנים היא השתמשה בתפקידה זה בכדי לערוך כנסי שטיפת מוח למאות נשים, כפי שניתן לראות בווידיאו המצורף. נשים שעוברות את שטיפת המוח הזו נוטות לאמץ עמדות של שמאל קיצוני במגוון נושאים, וייתכן שזו הסיבה שבגללה היה חשוב להקר למנוע את תיעוד הכנס ולסלק ממנו בכוח נציגים של תנועת האבות.