אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

בערב חג הסוכות פורסם בערוץ 7 טור דעה תחת הכותרת "חד הורית, למה על חשבון הציבור?", שנכתב על-ידי דינה דונקלמן. הטור נכתב חגיגית לאחר הכתבה ב"ידיעות אחרונות" על חברת הכנסת מירב בן ארי מסיעת כולנו, על הריונה והתינוק הצפוי ללדת לאם חברת כנסת ואבא להט"ב.

מהר מאוד הפכה הכותבת את הסיפור לאם חד הורית (אף על-פי שאיננה כזו) ואת חברת הכנסת בעלת הכנסה קבועה לחלוטין ,לנטל על החברה. ברשותכם - אשמח להאיר את עיניה של דינה זו.

באיזה רשות אני עונה לה? ובכן, ראשית, מתוקף היותי אשה. כאשה לאשה, כאשה המשוועת להעניק לחברתה מעט מן האור אשר לו זוכה העולם כעת, בדור הזה, הן העולם הגדול והן העולם הדתי, אשר מתחקה אחריו ולבסוף טועם גם הוא מטעמי התקווה, כמובן במסגרת גבולות ההלכה. שנית, מתוקף היותי אשה דתיה. שלישית, מתוקף היותי אמא.

יש גם רביעית – אני אם חד הורית לבת מהממת. מבחירה, אך בחירה שונה מזו של מירב בן ארי (האמיצה והמדהימה שבכלל לא חד הורית). לא הייתה לי זוגיות אלימה, אך אני מאלה המאמינים שגם אם הבעל לא מכה או אלים, אפשר להיפרד יפה, ולייחל לאהבת אמת, לבית בו תשרה שכינה. ולא מריבה או סכסוך או שלום קר כקרח.

עוד אמרה הכותבת, כי הגירושים נדמים בימינו כאופציה קלה מדי, לגיטימית מדי, וזה בא על חשבון כולנו. מי זה כולנו ? מי אלה? האם נישואייך אינם מהווה נטל על המדינה? ועל סביבתך? כדתייה?

האם זוג נשוי המתמודד עם טיפולי פוריות או לחילופין עם בעיות בשלום בית, או סתם בעיות בריאות, אינו מהווה נטל על "כולנו"? האם את באה ומתיימרת לקרוא תיגר על כך שהמדינה אימצה דפוסי רווחה הנחוצים לנו כחברה בריאה, ולהאשים בכך קבוצה קטנה ועצמאית, ועוצמתית, של אימהות אשר כל יהבן הוא להעניק ליצור חי את כל האושר שבעולם? את כל נפשן וכספן? את?

מלבד כל אלה, שאלה לי אליך דינה, למה לך לקרוא לילד אשר לו אב מוצהר, וככל הנראה אף יתפקד כהורה שני, ילד לאם חד הורית? הלא זהו ילד עם שני הורים, המתפקדים בשני בתים שונים, אולי הילד הזה מרוויח יותר? אולי המדינה מפסידה ממנו פחות? שעל פי דברייך המיסים משולמים פעמיים!

ח"כ בן ארי
ח"כ בן אריצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

קראתי את מאמרך דינה, מעט בחמלה. הפחד שלך זעק ממנו, החרדה מהשינוי אשר חל בעולם, משינוי הקורא לקבל מודלים שונים וייחודיים של הורות, אשר אולי ייטיבו דווקא עם הילד. הורה אשר שילם ממיטב כספו להיות הורה, אין ספק שישקיע, שיאהב, שיטפח הרבה מעבר להורה "רגיל" כדברייך, מכיוון שזוהי משאת חייו, ההורות. לשם הוא כוסף ומשלם דמיו ככל שאינם מועטים.

אף המחקר אותו ציטטת מורה על נכונות דבריי, המסקנות שלו מוכיחות כי ילדים לאמהות חד הוריות דווקא ייהנו מהשקעה ומטיפוח יתר, ולא להיפך. שמת לב לכך כשצירפת אותו?

דינה יקירתי, כאם המפרנסת כמעט לבד את ביתה, ועוד כעצמאית, אני משלמת מיסים כמעט כמוך. אולי בהפרש של כמה שקלים. אין לי ספק שההבדל בטל בשישים. אך מידיעה ברורה, עצם הבאת הילדה שלי אל העולם, מהווה תרומה גדולה, לך, ולכולם. מהווה השראה לילדים אחרים ולהורים אחרים, ולא משנה באיזה מודל הורות הם יחיו.

הבת שלי תגדל לאהבת האדם, לתרומה לקהילה, לעוצמה ייחודית, וליכולות מופלאות. אני משקיעה בה את כל כולי. לא המדינה השקיעה בה, ולא את ושכמותך. אני ומשפחתי בעלת הלב הרחב אשר שמחה לסייע לי בדרכיה ובמסגרת יכולותיה. ועוד רבות כמוני שבחרו לממש את רצונן הטבעי האנושי והיפה ביותר בעולם - להיות אימהות.

אני גאה להוביל אותך, ולפקוח את עינייך לעולם שכולו אהבה, לעולם חדש, בו חיים בשלום כל מיני מודלים של הורות, העונים לכל הצרכים שבאים ומתדפקים על דלתנו. עולם של אימהות חד הוריות מבחירה, ולאו דווקא כאלה שברחו בשן ועין מזוגיות אלימה.

עולם של אימהות שמצאו שותף ופרטנר ויצרו הורות משותפת ומעוררת השראה, עולם של זוגות חד מיניים שמעניקים לילדיהם את כל מה שהם צריכים, אהבה, חינוך, ועוצמות. וכן, גם זוגות רגילים הנשואים באושר ותומכים בסביבה באהבה.

ברוכה הבאה דינה.

הכותבת פעילה בארגון "תור הזהב"