אזכרת הנשיא פרס
אזכרת הנשיא פרסצילום: אלעד מלכה

טקס האזכרה הממלכתי במלאת שלושים יום לפטירתו של שמעון פרס ז''ל התקיים הבוקר (שישי) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים.

"לפי בקשתי החליטה הוועדה לאנרגיה אטומית לקרוא למרכז למדעי הגרעין בדימונה על שם שמעון פרס", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו. "כך יאה לאיש חזון ואיש מעשה בשיעור קומתו".

"שמעון התהלך בינינו כמגדלור של ידע וסקרנות בעיניים נוצצות רקם חלומות ותווה תקוות. הותיר לנו צו שהגה לנו בעלומיו: להקים מדינה שלא תבייש את בניניו ולא תאכזב את נכדינו. נעשה הכל שמעון היקר, שכך יהיה".

נתניהו סיפר כי "בשבועות שחלפו מאז נפרדנו משמעון האהוב אני חושב עליו רבות. אני נזכר בשיחות הארוכות, במשפטים השנונים, בחיתוך דיבורו המיוחד".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר באזכרה "כובד ראש ויגון עמוק עוטף אותנו, שמעון, ברגעים אלו, במלאת שלושים יום לפטירתך. בימים שחלפו מאז לכתך, התרבו, מטבע הדברים, הסיפורים עליך ועל מעשיך".

ריבלין סיפר כי "בראש השנה האחרון, עת עמדתי בתפילה, מחשבותיי נדדו אליך. נזכרתי, בסיפור המצמרר על הפרידה מסבך, הרב צבי הירש מלצר. לא פעם ולא פעמיים, שמעתי אותך מספר את הסיפור הזה.

''היית חוזר עליו, שוב ושוב, במיוחד ברגעי קריאת שמות הנספים בטקס 'לכל איש יש שם'. הכרתי את סיפורך בעל פה ובכל שנה הקשבתי לך מספר את הסיפור הזה בהתרגשות, בעוצמה, כאילו זו הפעם הראשונה. ילד בן אחת עשרה, בדרכו לארץ ישראל, נפרד מסבו הגדול, שמוסר לו צוואה בת שלוש מילים: 'בני, תהיה יהודי'. אני זוכר שיום אחד שאלתי אותך באיזו מידה הדברים הללו עדיין מהדהדים באוזנך? ואתה ענית לי תשובה שהפתיעה אותי. 'ללא הרף', כך אמרת.

''חשבתי על הסיפור הזה, גם ברגעי הפרידה ממך, ילד יהודי, מוקף במנהיגי העולם כולו. חשבתי על המתח הזה, בין מחויבות יהודית לאומית, לבין היותך איש העולם הגדול, אדם עם חזון גלובלי, קוסמופוליטי. שאלתי את עצמי איך יישבת בין השניים. וחשבתי, על תפילת ראש השנה, שבה יש ביטוי מובהק, לכמיהה הזו ממש, לכמיהה היהודית, לתקן, לא רק את העם שלנו, אלא לתקן עולם".

בסיום דבריו אמר ריבלין, ''ברור לי שצוואת הסבא, היתה גם צוואתך עבורנו: להיות יהודים, יהודים הנאמנים לעמם ולמורשתם, ויהודים החפצים באותה נשימה ממש, בטובת העולם, בתיקונו, ובבניין עתידו, שהוא גם עתידנו. נזכור את דבריך שמעון, ותהא נשמתך ורוחך צרורות בצרור החיים, ובלב העם אמן".

מצבת הנשיא פרס ז''ל בהר הרצל
מצבת הנשיא פרס ז''ל בהר הרצלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נכדתו של שמעון פרס מיקה אלמוג אמרה בדמעות כי "במסגרת דברי הניחומים ששמענו היה רגש אחד שצף שוב ושוב - חרדה. החשש שמותך אינו רק מותו של איש, אלא שמא מותך הוא מכה אנושה לצביונה של מדינת ישראל כפי שרצינו שתהיה.

''מדינה שעקרונותיה שוויון, צדק, חכמה, חמלה וחסד. שהיד האוחזת בנשק ללא היסוס, חייבת להיות בו בעת מושטת לשלום. מדינה שמבינה שאנו זקוקים למנהיגים טובים וראויים בכל חלקי המפה הפוליטית, כדי שנוכל לנצח ביחד".

הנכדה הוסיפה כי "מתוך הכאב יש דבר אחד שחשוב להבין - לא יהיה פה יום אחד בלי שמעון פרס, כמו שאין בניין בלי יסודות, ניצחון בלי תעוזה. אני מבטיחה לך את זה סבא, אבל חשוב הרבה יותר מלהבטיח את זה לך - להבטיח את זה לילדים שלנו. נוח בשלום, כי אנחנו לא ננוח לרגע".

נכדה נוספת של הנשיא לשעבר, יעל פרס, אמרה באזכרה "אני אוהבת אותך עד אינסוף סבא, ומתגעגעת מאוד. אני נזכרת בימים בהם הייתי תלמידת תיכון - איך כולם התרגשו לקראת ביקורך בבית הספר. תמיד ידעת לרתק את קהל שומעיך, ידעת לרתק גם את התלמידים הצעירים.

''לא אשכח את היום שהגעת לבסיס שבו הייתי חיילת, איך כולם ניקו כל פינה לכבודך. כשנכנסת לבסיס קלטת אותי במבט, אספת אותי בזרועותיך לחיבוק אוהב מול כולם. חזרתי איתך במסוק ולא הפסקת להצחיק אותי בהתכתבות על מחברת צהובה. היית סבא מגניב ועדכני, מגיע בחולצת פולו, ג'ינס ומשקפי שמש", סיפרה יעל.

מצבת הנשיא פרס ז''ל
מצבת הנשיא פרס ז''לצילום: הדס פרוש, פלאש 90

הכיתוב על מצבתו של הנשיא התשיעי כולל לבקשת המשפחה כמה כתובות הלקוחות מספר ישעיהו, משיר של ביאליק ומדברים שכתב ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון.

הפסוק מספר ישעיהו המצוטט על המצבה לקוח מפרק ב': "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל־גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

ציטוט נוסף לקוח כאמור מהשיר "אחרי מותי" של חיים נחמן ביאליק: "עוד מזמור אחד היה לו — והנה אבד המזמור לעד".

פרס מתואר על המצבה "אחד מהאבות המייסדים של המדינה אותה שירת כל חייו" ועליה מופיע גם פירוט של התפקידים הבולטים שבהם כיהן ובהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ושר האוצר.

על המצבה מוזכרים גם תרומתו להקמת הכור בדימונה והתעשיות הביטחוניות, לצד פעילותו לקידום הסכמי השלום בין ישראל ושכנותיה. הכיתוב על החלק העליון של המצבה מסתיים במילים "מדינאי, אוהב ספר, שירה ואמנות, חתן פרס נובל לשלום, איש חזון ומעש".