יהדות התורה
יהדות התורהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בג"ץ הורה לרשם המפלגות ולמפלגת אגודת ישראל להסביר בתוך 75 ימים מדוע ישנו סעיף בתקנון המפלגה האוסר על נשים להיות חברות בה.

מדובר בסעיף 6 בתקנון של אגודת ישראל, בו נכתב כי "חבר מפלגה יכול שיהיה: כל איש יהודי מבן 18 שנה ומעלה, שומר תורה ומצוות הנמנה עם החרדים לדבר ה' ומזדהה עם אגודת ישראל ומטרותיה".

השופטים הוציאו צו על תנאי בעקבות עתירה של 12 ארגונים כנגד רשם העמותות והמפלגות החרדיות על כך שהדרת הנשים במפלגות הללו אינה חוקית.

העותרת, עו״ד תמר בן פורת שאליה הצטרפו 12 הארגונים, עתרו כנגד רשם העמותות ומפלגות ש"ס ויהדות התורה, אשר להן תקנונים האוסרים על שיתוף נשים ברשימה לכנסת. בין הארגונים - מרכז רקמן לקידום מעמד האשה, עמותת איתך (מעכי), מרכז צדק לנשים, ויצו ונעמת.

בנוסף, עתר מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן לבית המשפט העליון גם בשמה של הפעילה החרדית רות קוליאן, אשר הובילה ניסיון להקים מפלגת נשים חרדיות ונחסמה על ידי הממסד החרדי. העתירה דרשה לאסור על מפלגות להדיר נשים ולמנוע את קבלתן כחברות שוות במפלגה.

העותרים דורשים להורות על ביטול הסעיף המדיר בתקנון בהיותו נוגד את תקנת הציבור, ולחייב את רשם המפלגות מכוח סמכותו על פי חוק המפלגות תשנ"ב-1992 לפסול סעיף תקנון מפלה הנוגד את תקנת הציבור.

לדברי העותרים, הימנעות מלפסול את הסעיף נותנת גושפנקא רשמית וממלכתית לתקנון הקובע שנשים אינן שוות זכויות ואך מפאת מינן אין ביכולתן להיות חברות מפלגה.

במהלך הדיון אמרה השופטת אסתר חיות כי "הדרת נשים היא במהות של ערך השוויון בחברה". השופטת ענת ברון הזכירה כי "אגודת ישראל איננה מפלגה של חרדים אלא של חרדים וחרדיות".

"זהו צעד משמעותי'', בירכה פרופ' רות הלפרין קדרי, ראש מרכז רקמן על החלטת בית המשפט העליון ליתן צו על תנאי המחייב את רשם המפלגות לנמק מדוע סעיף המפלה נשים מאושר על ידו. ״לא יעלה על הדעת שתקנון של מפלגה שהיא חלק מן המערך השלטוני במדינת ישראל, חלק מבית המחוקקים, גוף הפועל בלב המרחב הציבורי, יכיל סעיף משפיל, המדיר נשים.

"לא ניתן להצדיק פגיעה קשה כזו בזכויות יסוד של נשים בשם הפלורליזם התרבותי או חופש ההתאגדות. זהו כתם בולט על הדמוקרטיה הישראלית", הוסיפה הלפרין קדרי.

עו"ד קרן הורוביץ, מגישת העתירה מטעם מרכז רקמן, אמרה כי "שתיקתו של רשם המפלגות ביחס לסעיף המפלה בתקנון מפלגת ש"ס, המהווה הכשר להתנהלות זו, פוגעת בזכויות יסוד שלי כאשה ושל ציבור הנשים החרדי.

"יש לשתיקתו תפקיד נכבד בהדרתן של הנשים החרדיות מהחיים הציבורים בישראל", מאשימה הורוביץ.