משפטי הרב קוק
משפטי הרב קוקצילום: פאסי.קראוס

העולם הווירטואלי החדש שנוצר בשנים האחרונות, מצליח להביא לתודעת הציבור ולקדמת הבמה גם דמויות ענק מהעבר.

דמויות שהיו שייכות עד היום להיכלי הישיבות, ספריות בתי המדרש ושולחנם של תלמידי חכמים מתורגמות לשפה הווירטואלית, מקבלות הקשרים אקטואליים וסוחפות את הרשת בפוסטים ויראליים.

"משפטי הרב קוק" הוא דוגמא לדף פייסבוק פופולרי שצבר אלפי חברים מכל גווני הקשת, דתיים וחילונים, חרדים ומסורתיים שקיבלו מדי שבוע אמרות מחכימות והתחברו לתורתו של הרב קוק. בשנה האחרונה עמלו מנהלי הדף לקבץ את התכנים לספר חדש ומצליח (בהוצאת "ידיעות ספרים") הנמכר בכל רחבי הארץ. נבואת הרב קוק על כתביו שיהיו נפזרים בכל קרת מתבצעת היום הלכה למעשה בעולם הוירטואלי ובעולם הספר.

כשאסף פאסי (איש חינוך וכיום מנהל חברת הדיגיטל "פאסי.קראוס") פתח את דף הפייסבוק "משפטי הרב קוק" באלול של שנת תשע"א, הוא לא שיער שהדף יהפוך חמש שנים לאחר מכן, לספר.
מאז ועד היום עבר דף הפייסבוק, כמו גם מי שעומד מאחריו, גלגולים רבים עד שהתורות והמשפטים יצאו לאויר העולם.

הספר מביא ציטוטים נבחרים מכל רחבי תורתו של הרב קוק, בליווי ביאורים קצרים שכתב אסף בשפה שווה לכל נפש לצד תמונות אמנות המצורפות לכל משפט. הוא יכול לדבר לאלה האוחזים בתורת הרב שנים רבות ולנוער שרוצה לגעת לראשונה בתורות הגדולות, למבוגרים שמחפשים משפטי חיזוק, ואפילו לרבנים כפתיח לשיעורים.

הספר ערוך (בעריכתו של אבי קראוס) לפי שערים, כפי שסודרו "מידות הראי"ה"- אומץ, תיקון, אהבה, חופש, אמונה ורצון. מופיעים בו משפטים מוכרים כמו "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק" וכמובן "בן אדם, עלה למעלה עלה, כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח..." לצד משפטים שיכולים לפתוח שיח והיכרות עם צדדים פחות מוכרים של הרב- היחס ליצירה, היחס לגויים, היחס לחטא והמון פיסקאות המדברות על מידות על חינוך ועל מוטיבציה.

בהקדמתו לספר כותב המחבר על החשש שהיה קיים בעולם התורני לגעת בכתבי הרב קוק, ועל הצורך שיש לדעתו לעשות זאת כעת. הוא מצטט את דברי הרב קוק שלא לפחד מתעופת המחשבה - ומאמין שבהפצת הספר, יאיר אורו של הרא"יה בקרב רבבות בית ישראל שלא היו זוכים להיחשף לתורתו בדרכים אחרות. אנחנו ממליצים.