הבן איש חי
הבן איש חיצילום: רשת

שיחה עם מחבר הספר 'ישיבות בגדאד' משה שבת על המחקר סביב השאלה מי היו אלה חכמי בגדאד.

המחקר שביצע שבת מלווה בלמעלה מ-1000 מסמכים ותמונות נדירות על גבי נייר כרומו צבעוני.

מה הביא אותך לכתוב ספר זה?

ראשית, הציבור היהודי-עיראקי משום מה, לא זכה עד כה לספר מחקרי-תיעודי על תולדות הישיבות בבגדאד וחכמיה, ועל כן דבר זה לא רק שהתבקש, אלא היה מחוייב המציאות שייעשה. חיים כיום ברחבי העולם, מאות אלפי צאצאים שמשפחותיהם עזבו את עיראק במאה האחרונה, והם כמהים לדעת את שרשם ותולדות אבותיהם ורבותיהם.

גם הציבור אשר איננו ממוצא עיראקי, מעוניין מאוד לדעת את עברה התורני של קהילה מפוארת זו, מפאת שבניה וצאצאיה זכו להנהיג קהילות רבות וציבורים שלמים. די להזכיר, כי שלשה ראשלצי"ם -שלדעתי היו הדומיננטים ביותר במאה האחרונה- היו יוצאי הקהילה הזו, הרב יצחק נסים, הרב עובדיה יוסף, והרב מרדכי אליהו, עליהם השלום.

גם העולם התורני על שלל גווניו, למרות שבוודאי שמע על גדולי תורה ומנהיגים דגולים כרבי עבדאלה סומך; ה"בן איש חי"; רבי אליהו מני, רבה של חברון, ועוד, מכל מקום, אינו יודע אודותיהם מספיק.

חשוב לציין, כי המחקר מקיף את כל יוצאי הישיבות בבגדאד, כולל משוררים, סופרים וחזנים דגולים, כדוגמת שאול עבדאלה יוסף, יחזקאל חי אלביג, דוד צמח, חגולי שומל דרזי, דוד חלבי, ועוד רבים.

מה היה חשוב לך בהוצאת הספר, האם זה סוג של חלום ילדות?

מילדותי אני חוקר את עברה של קהילה זו - מוצא משפחתי; גדלתי לאורה; למדתי בצלם של שרידי רבניה וחכמיה, שמעתי רבות אודות רבותיהם ואבותיהם, וראיתי כי את כל האוצר טוב שאוצרים הם בקרבם, חייב להיות נגיש לציבור. מפאת לימודיי התורניים, דחקתי את עצמי לא להיכנס לכתיבה מאסיבית בנושא זה, אך לבסוף הכל פשוט התפרץ החוצה.

חובה נעימה לי לציין, כי יד ביד סייע לי דבק קרוב מאח, הרב יעקב ציון זמיר, ספרן מרכז מורשת יהדות בבל, אשר נודע במומחיותו ובמסירותו למורשת יהדות בבל, ואלמלא הוא מחקר זה לא היה שלם כפי שהוא כיום.

ספר על הממצאים שאליהם הגעת?

סיפורה התורני של קהילת בגדאד במשך כארבע-מאות השנים האחרונות. כמעט מכל דמות מדוברת -ואני מדבר על מאות רבות- מצאנו מימצא אוטגרפי כתוב או תמונה, למעלה מאלף תמונות ומסמכים שזורים בעיצוב נהדר במהלך הספר.

רובם של התמונות והמסמכים לא נתפרסמו מעולם. תמונות מישיבת "בית זלכה" המפורסמת; גילינו (ככל הנראה) את קברו האבוד של ה"בן איש חי" בבגדאד; עם חיפוש ממצאי מחקר, גילינו ספרים שלמים בכתב-יד קדשו של ה"בן איש חי", ומהם פרסמנו בינתיים שני כרכים בשם 'ברכת הרי"ח', וזהו רק קצה הקרחון.

מה הם מקורותיך, בכתב ובע"פ וכמה שנים ערך המחקר?

המחקר מורכב מפסיפס עצום של מקורות, הן דברים מודפסים והן דברים שבכתבי-יד. חושבני כי בעזרתו יתברך, אין מקור מודפס שלא נאסף ונערך בתוככי המחקר.

הגענו לרוב ככל בתי הספרים שפותחים את שעריהם בפני החוקרים. ערכנו מחקר שורשי והתחקינו אחר צאצאי חכמי בגדאד, ומהם ומשכמותם דלינו שרידי כתבי-יד ומסמכים לרוב, והנגשנו אותם לדורות. כמו כן, ערכנו ראיונות עם למעלה ממאה אישי ציבור ואנשי רוח משרידי קהילת בגדאד וצאצאיה, ועל פיהם התווינו קו לספר את תולדותיהם של הישיבות והחכמים בבגדאד. המחקר למעשה נערך על פני שנים רבות.

מה התגובות שאתה מקבל?

די להזכיר, כי תוך חודש ימים, רובה של המהדורה אזלה, וזה מראה כמה צימאון קיים בציבור הרחב לדעת את שנחסר ממנו. השיחות שאני מקבל מכל קצוות הסקאלה הן בעולם התורני והן בעולם האקדמי, מוכיחות כי אין מחיצות בדברים מהותיים, וכשאלה מגיעים העזרות אינם קיימות, וזה מאוד משמח ומעודד.

יש תכנונים להוצאת כרכים נוספים?

לפנינו עומדים עוד שני כרכים להוציא לאור; כרך שני של המחקר, וחלק נספחים של ממצאים מדהימים שגילינו. אנחנו מקווים להוציאם לאור כמה שיותר מהר.