פשרה על חוק ההסדרה? בבית היהודי מקדמים בשיתוף עם הליכוד נוסח חדש לחוק ההסדרה, כדי להתחיל את הליכי החקיקה שלו בכנסת כבר בשבוע הקרוב.

מדובר בהצעת חוק שיובילו מטעם הבית היהודי חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' – יוזם ההצעה ומי שעומד מאחורי כתיבתה - ויו"ר הסיעה שולי מועלם-רפאלי. מטעם הליכוד יחתמו עליה יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן וח"כ יואב קיש.

קידום החקיקה המדוברת מהווה הסכמה קואליציונית לנוסח לפיו יוסדרו יישובים ביהודה ושומרון שנבנו או שנעשתה בהם הרחבה בלי הליך תכנוני מסודר מתוך תום לב. בהצעה נכתב כי "במקרים רבים נבנו והורחבו יישובים בהשתתפות או עידוד של המדינה, אף שמבחינה תכנונית הם לא הוסדרו ולעתים אף מבלי שהיה ידוע כי המקרקעין הם בבעלות פרטית. הריסת המבנים תהווה פגיעה קשה במי שמתגורר בהם מזה שנים רבות".

ההצעה קוראת לאזן כראוי בין פגיעה זו ובין הפגיעה בקניינם של הבעלים הרשומים. "לשם כך מוצע לרשום מקרקעין אלו על שם הממונה היכן שהדבר אפשרי" – ואם הדבר בלתי אפשרי, ללכת להליך של הפקעה ופיצוי הולם. "מוצע לקבוע מתן פיצוי מוגדל למי שיוכיח כי היה בעליהם של המקרקעין כפי ערך הקרקע קודם שנבנו עליה השכונה או היישוב. הענקת פיצוי כספי מוגדל למי שזכויותיו המוכחות נפגעו משקפת את האיזון הראוי בנסיבות העניין", לשון הצעת החוק.

"האחריות על נתניהו ובנט"

השבוע דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הדיון בנוגע לחוק ההסדרה ליום ראשון הקרוב. ייתכן שבליכוד ובבית היהודי ממתינים כעת להצעה המדוברת, שאם קידומה נעשה על ידי ח"כ ביטן, היא מקובלת ככל הנראה על ראש הממשלה. אולם עדיין לא ברור אם הנוסח המתוקן יעלה לדיון כבר ביום ראשון הקרוב.

אחד הדברים שהובילו את ראש הממשלה לדרוש את דחיית הדיון הוא חוות הדעת של אנשי היועץ המשפטי לממשלה, שדבקו בעמדתם שהחוק בעייתי ועלול לפגוע בסיכוייה של הבקשה שהגישה המדינה לדחיית הפינוי בשבעה חודשים, להתקבל בבג"ץ.

בבית היהודי התנגדו לדחייה, אך ראש הממשלה כפה אותה. השרים בנט ושקד הביעו התנגדות בישיבת ראשי הקואליציה לאחר התייעצות בשש עיניים עם נתניהו, והשר אורי אריאל גינה את המהלך.

במטה המאבק של עמונה זעמו על דחיית הדיון ביום ראשון האחרון. "אנו, יחד עם מצביעי הימין כולו, מצפים מראש הממשלה נתניהו, משרת המשפטים שקד ומשר החינוך בנט לפעול במלוא העוצמה להסדרת היישוב ולהביא לאישורה של ועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב את חוק ההסדרה, שיביא מזור לאלפי משפחות ביו"ש. הגיע הזמן שתיקחו את המושכות לידיים, תמשלו ותדאגו לאזרחי ישראל שבחרו בכם".

"אנחנו נתנגד לבקשה לארכה ככל שהיא נועדה לאפשר לדרג המדיני 'להרוויח זמן' כדי להיערך לגירוש שלנו בצורה יעילה יותר. רק הסדרה של עמונה במקומה תזכה לברכתנו", לשון תגובת המטה.

הפעם גם נלווה לדברים איום להיפרע פוליטית מהליכוד ומהבית היהודי. "האחריות על עתיד עמונה והיישוב היהודי ביו"ש המצוי בסכנת חורבן הוא על ראש הממשלה, שרת המשפטים ושר החינוך, ועליהם לתת את הדין על אי הסדרתו. היד שתפנה אותנו חלילה מביתנו בחנוכה היא היד של ראש הממשלה וראשי הבית היהודי. אנו קוראים להם: חדלו מהניסיון הנואל לגלגל את האחריות זה אל זה - האחריות היא שלכם יחד עם כל שרי הממשלה. היום וביום הבחירות".

דיכטר לטובת ההתיישבות

חיזוק משמעותי לעמונה הגיע השבוע מצד יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר. "סוגיית עמונה היא הבעיה של כולנו", הוא אומר ל'בשבע'. דיכטר ציין כי הוא כי איננו מאמין שבית המשפט העליון יהיה מנותק מההבנה שההתיישבות בעמונה היא מהלך שנעשה בתום לב, וצריך לפתור אותו "בשום שכל", כהגדרתו.

הוא מסביר לנו שהפתרון לדעתו צריך להיות תקדימי לכל ההתיישבות, מתוך המקרה של עמונה. "לא מדובר במאחז בלתי חוקי. מדובר במקום שבו יושבו והתיישבו ישראלים על פי חוק, על פי החלטת ממשלה. המדינה השקיעה מיליוני שקלים בהכנת התשתיות למקום, ואז התברר שנבנו על קרקע בעייתית. הריסה חייבת להיות המוצא האחרון. יש לא מעט מקרים כאלה גם בתוך תחומי מדינת ישראל, אדם בונה בתום לב ואז מתברר שהקרקע בעייתית. העניין הוא שביהודה ושומרון, הרישום הוא דבר שאפשר לקחת אותו בעירבון מוגבל וקשה מאוד לדעת למי האדמה שייכת. אני מקווה שהפתרון של עמונה יהיה תקדים חיובי לעוד בתים שנבנו כחוק ביהודה ושומרון ולימים התברר שהקרקע בעייתית", מוסיף דיכטר.

וממשלת הימין שבשלטון לא מבינה זאת?

"בנושא הזה כל ממשלות ישראל לדורותיהן, מימין ושמאל, ראו בהתיישבות נכס אסטרטגי. אני רואה את ההתיישבות כנכס ביטחוני וחברתי וגם כתיקון היסטורי למציאות שנכפתה עלינו מאז מלחמת השחרור".