הרב בני לאו

בראיון לערוץ 7 מסביר הרב ד"ר בני לאו, רב קהילת הרמב"ן בירושלים וראש מיזם התנ''ך 929, מדוע ינאם הערב (מוצאי שבת) בעצרת לזכר יצחק רבין ז''ל שתיערך בכיכר רבין.

העצרת מאורגנת השנה על ידי המחנה הציוני, וינאמו בה גם המשורר ארז ביטון, האלוף במילואים נעם תיבון ומיכל פרומן שנפצעה בפיגוע דקירה בתקוע. על הבמה יופיעו בין השאר לאה שבת, דיוויד ברוזה ואפרת גוש.

"יש לנו רק שתי אפשרויות - להיות בעצרת או לא להיות בעצרת. הבחירה הקלה היא להגיד 'זה שלהם. זה של כל התנועות שמנסות לבדל ולהפריד ולייצר מלחמה בין דתי-חילוני ובין שמאל וימין', זו בחירה הכי קלה להגיד 'זה הם מול אנחנו'", אומר הרב לאו ומיד מדגיש: ''אבל אנחנו כבר לא שם, יש לנו הזדמנות: אנחנו יכולים להיות שם ולהשמיע קול של ציונות דתית שמבקשת לאחד ומבקשת לדבר על מדינה אחת ובית אחד. לייצר תנועה של דיאלוגים של מחלוקת בהבנה, מחלוקת במשפחה, בשביל זה צריך להיות שם".

במשך שנים האשימו את הציבור הדתי ברצח, זה מאחורינו? האם המארגנים הם אלה שאשמים שהציבור הדתי לא מגיע לכיכר?

"העצרת עברה הרבה גלגולים. נכון שהרבה שנים הייתה תחושה שזו חגיגה אינטימית של מחנה שרוצה לדבר על 'הם מול אנחנו'. היום העצרת נמצאת בפרשת דרכים. אם אנחנו הציבור הדתי נהיה שם בכיכר, ציבור שמאמין בתורה, בשיבת ציון ובבית הלאומי ונהיה במסות עם הילדים והרבנים, עם המחנכים, אנחנו נוכל להשפיע על השפה ועל האופי של העצרת, אם לא נהיה שם לא נשפיע על שום דבר".

הרב לאו משמיע ביקורת עדינה על האמירה של דליה רבין באזכרה לאביה ביום שישי - "ההסתה לא תמה". לדבריו יש להיזהר מלדבר במונחים של אלימות והסתה. "אני באמת חושב שצריך להיזהר גם מהדיבור על הזהירות. כשמדברים כל הזמן על האלימות והסתה מייצרים תנועה שמעצימה את עצמה.

''צריך לדבר על הבית ואיך הוא מתנהל", הוא מדגיש. ''כל אחד מאיתנו מכיר בתים שנחרבים ובתים שמסוגלים להכיל. אנחנו צריכים ללמד את עצמנו איך מייצרים בית לאומי ואם לא נדבר ולא נהיה - לא נשפיע".

הרב קורא לציבור הדתי והמחנה הלאומי להשתתף בעצרת. היית רוצה לראות שם את בנט, שקד ובכירים נוספים מהציבור?

"אני יודע שבשפה של נפתלי בנט הוא שייך לשם, ואיילת שקד שייכת לשם, הרבה מהציבור של הבית היהודי שייכים לשם בגלל שהמזג שלהם זה לייצר בית אחד. הם צריכים להיות אפילו אם השנה לא יזמינו אותם להיות בבמה. הם יבואו לשם, הם יגיעו ויצביעו ברגלים ויאמרו 'זה הבית שלנו'. ככה מייצרים תנועה".

העצרת נתפסת כהפגנת מחאה פוליטית, הנואם המרכזי הוא יצחק הרצוג. נראה בקהל שלטי של המחנה הציוני ובעד השלום. הרב מזדהה עם מה שייאמר בעצרת?

"אנחנו הציבור הדתי האמוני גדלנו על שפה של הרב קוק שאומר שאנחנו לא קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק. אנחנו חייבים לאמץ את הפרקטיקה של התורה שלנו. לא יכול להיות שבבית המדרש מלמדים תורה אחת ובשטח אנחנו עושים דבר אחר.

''אנחנו צריכים להתגבר על השלטים שמחלקים אותנו לכיתות, אנחנו צריכים לבוא עם שלטים הפוכים. תאר לעצמך מסות של 'בני עקיבא' שבאים בחולצות התנועה ואומרים 'באהבה ננצח', איזו השפעה יש לזה על הפנים של הדת בישראל".