מכונית חשמלית. מקדמים תחבורה חכמה
מכונית חשמלית. מקדמים תחבורה חכמהיוני קמפינסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להביא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים החלטה במסגרתה תאושר תכנית רב-שנתית לפיתוח התחבורה החכמה בישראל, שתחזק את הפעילות הקיימת ותבסס את ישראל כמובילה עולמית בתחום.

הנחיה זו באה במסגרת סקירה שנתית והעמקה לשרים שהובאה הבוקר לממשלה, על התקדמות התכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה.

הסקירה ניתנה ע"י ראש התכנית הלאומית אייל רוזנר. במהלך הדיון ניתן דגש על כך שבעקבות ההתקדמויות הטכנולוגיות המואצות בשנים האחרונות, המיקוד העולמי בתחום התחבורה מתקדם לכיוון התחבורה החכמה: רכבים אוטונומיים, שיתופיים, חשמליים, בעלי תקשורת נתונים ביניהם ובין סביבתם.

על כן, הנחה ראש הממשלה את ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' שמחון, יחד עם משרד התחבורה והתכנית הלאומית לתחליפי דלקים, להביא לממשלה תכנית מגובשת, עם יעדים מדידים לשנים הקרובות.

בסקירה של ראש התכנית לתחליפי דלקים עולה כי מאז הקמת התוכנית, מספר החברות הפעילות בתחום עלה מ-60 ל-500, וכן ההשקעות בתחום (על פני 5 שנים) הכפילו את יעדי הממשלה והגיעו ל-9,000 מלש"ח. מספר קבוצות המחקר עומד כיום על 220, וקהילת היזמים על כ 2,500 איש.

התוכנית אשר מטרתה לשמש זרז עולמי לקידום השימוש בדלקים חלופיים, הושקה בשנת 2011, בשותפות של עשרה משרדי ממשלה שונים, ותוקצבה בכמיליארד וחצי שקלים לעשור.

בשנים האחרונות ישראל מיצבה את עצמה כמובילה עולמית בתחום וחתמה על מספר רב של שיתופי פעולה עם חברות רכב הרואות בישראל מרכז עולמי מתפתח של טכנולוגיות חדשניות לתחומי התחבורה החכמה.

לדוגמא פרויקט המתנול, שנעשה בשת"פ עם חברת פיאט קרייזלר. השת"פ יצר את הרכב הראשון בעולם שנוסע על כל סוג דלק נוזלי.

בנוסף, התוכנית מעודדת חוקרים בעלי שם עולמי, באמצעות הענקת פרס ראש הממשלה לחדשנות בשימוש בתחליפי נפט על סך מיליון דולר, המוענק מדי שנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנושא, "אנחנו שוקדים במשך חמש השנים האחרונות למצוא חלופות לשימוש בדלקים בתחבורה. השימוש בדלק, בנפט, רוב רובו הולך לשימוש בתחבורה. אנחנו מנסים לקדם את ההשתחררות העולמית מהתלות הזאת, וישראל הופכת להיות מובילה עולמית במציאת חלופות לאנרגיה שמבוססת על נפט. אנחנו עושים את זה על מנת ליצור עולם נקי יותר, בריא יותר וטוב יותר".

"אנחנו רואים את הדבר הזה כמרכזי וחשוב, ויש לציין בסיפוק שגם שקמו בישראל הרבה מאוד סטארט-אפים שמפתחים אנרגיה חלופית ושיטות מהפכניות לתחבורה יעילה יותר, בטוחה יותר וגם נקיה יותר", דברי נתניהו.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון הוסיף כי "יש לישראל הזדמנות נדירה להוביל את עולם התחבורה החכמה בזכות הידע הייחודי שלנו בתחומי Big data, סייבר, עיבוד תמונה ועוד. אם ממשלת ישראל תפעל עכשיו מהר ונכון, נוכל לסייע ליצירת עוד הרבה חברות ישראליות מויבלות בקנה מידה עולמי כמו מוביל-איי, ווייז וגט, ולתרום בצורה ניכרת לצמיחה הכלכלית שלנו".

ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, אייל רוזנר ציין כי "תעשיית התחבורה העולמית חווה מהפכה בשנים האחרונות- מהפכת התחבורה החכמה שמשמעותה תחבורה מחוברת, שיתופית וחשמלית".

לדבריו, "השינוי מתאפשר בגלל תהליכים עולמיים בתחום המחשוב, ניתוח והעברת מידע ועולם התקשורת האישית - הפלאפונים. התחבורה החכמה מאפשרת לנו להתאים בין ביקוש והיצע, לייצר תחבורה דינמית יותר - ע"פ דרישה, אשר תתרום להסטה בין אמצעי ניידות בזבזניים (בשטח, בדלק, בזמן ובכסף), לאמצעי ניידות יעילים, בטוחים, נקיים וזולים יותר. תחבורה חכמה תתרום להפחתת הגודש בדרכים, צמצום מספר תאונות הדרכים, הפחתת יוקר המחייה והפחתת זיהום אוויר מתחבורה".

הוא סיכם כי "מדינת ישראל מהווה כבר היום מרכז ידע ותעשייה בתחום התחבורה החכמה. עם למעלה מ-500 סטארטפים וחברות בתחום, והשקעות של למעלה מ-2 מיליארד דולרים בשנים האחרונות, תחום זה מהווה מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי, עת יצרני הרכב מסתכלים אל ישראל למצוא פתרונות ורעיונות לעתיד התעשייה".