שולחן שבת
שולחן שבתצילום: Mendy Hechtman/FLASH90

בשבת הקרובה, שבת פרשת 'לך לך' תתקיים ביותר מ-960 ערים ברחבי העולם "שבת עולמית", במסגרתה יחגגו יחד מיליון יהודים מ- 87 מדינות את השבת בחגיגה של אחדות וקרוב לבבות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב וורן גולדשטיין, רבה של דרום אפריקה ומי שיזם את המיזם ומוביל אותו.

הרב גולדשטיין מספר על מטרתו של מיזם ה"שבת עולמית" לאחד יהודים ברחבי העולם לשמור שבת אחת ביחד, זאת מתוך רצון למצוא את החיבור והאחדות לא רק בעת משבר אלא מתוך אחדות, שמחה והכרה בחשיבות האחד של השני.

עוד מוסיף הרב גולדשטיין ומדגיש כי הרעיון העומד בבסיסה של היוזמה הינו שהשבת מאז ומתמיד נועדה לאחד ולקרב בין אנשים – בין בני הבית והמשפחה, בין שכנים ובין הקהילה. היא אינה שייכת לזרם או מגזר מסוים, אלא לכלל עם ישראל, כל יהודי באשר הוא יהודי, בארץ ובעולם, בוודאי בזמנים אלה, שאנו נמצאים בתוך שטף החיים בעולם המודרני המכתיב קצב חיים ללא הפסקה והסתפקות בעיקר בקשרים וירטואליים, השבת היא מתנה – הזדמנות להוריד הילוך, להתנתק מהפלאפונים ומהפייסבוק, ולתקשר באופן ממשי ואישי.

על ראשיתו של המיזם הוא מספר ומזכיר כיצד הכול החל כיוזמה מקומית בדרום אפריקה בשנת 2013, מיזם שזכה להתעניינות רבה ומהירה בקהילות נוספות ברחבי העולם עד שכיום, שלוש שנים לאחר שהחל הפך המיזם לפרויקט סובב עולם המונע כתנועה עממית.

באירועי המיזם צפויים לקחת השנה חלק יותר מ-5000 שותפים ברחבי העולם, דוברי 8 שפות שונות. בישראל צפויים להיערך במסגרת "שבת עולמית" מגוון אירועים - סעודות שבת משותפות, קידוש בנייני, אירועי הפרשת חלה, הבדלה במוצאי שבת ועוד. האירועים השונים יערכו במעל ל-100 מקומות ברחבי הארץ, ביניהם אשקלון, אילת, שדרות, הרצליה, עמק יזרעאל, תל אביב וערים נוספות.

על הבחירה דווקא בשבת פרשת 'לך לך' כשבת בה יתקיים המיזם מספר הרב גולשטיין כי השיקול נבע בין השאר מהקרבה לחגים והרצון לנצל את הגעתם של יהודים רבים לבתי הכנסת בחגי תשרי ובעיקר ביום הכיפורים על מנת לדבר איתם ולהכין אותם להשתתפות במהלך הצפוי, ועם זאת שלא תהיה זו שבת צמודה מדי לחגי תשרי.

בנוסף הוא מציין כי קיים גם המסר של השבת כמסע של האדם אל תוך עצמו, לתוך משפחתו, לתוך המסורת שלו ואל הקב"ה, גם זו היא 'לך לך'.

בין האירועים המתוכננים צפויים אירועים רבים שיתקיימו במשותף לדתיים חילוניים וחרדים, והרב גולדשטיין רואה גם בכך את אחד מדגליה המרכזיים של השבת העולמית, היציאה מהתיוגים של המגזרים השונים אל אחדות אחת שלטעמו העם צמא לה וחפץ בה.

כשנשאל כיצד מדלגים על מהמורת אופיה השונה של השבת בקהילות השונות - רפורמיות קונסרבטיביות או אורתודוקסיות, אומר הרב גולדשטיין כי דווקא עממיותו של המיזם והיותו כזה שמגיע מהשטח היא שמצליחה ללכד את כל סוגי הקהילות אל מיזם אחד, והעובדה היא שאכן כך הם פני הדברים ושלושת הזרמים חברו למיזם המתקרב. לדבריו אנשים מגיעים לסוג כזה של מיזם מתוך התייחסות למטרותיו ומגמותיו ופחות עם האידיאולוגיות והמטענים שמובילים אותם.

עוד נשאל הרב גולדשטיין אם מיזם כזה יכול היה להתחיל גם בישראל, שבה כל עיסוק בנושא השבת מתקבל ככפייה דתית וגורר מאבקים ציבוריים משפטיים ופוליטיים. "הכוח של הפרויקט הוא בגלל שהוא גלובאלי ובינלאומי, הוא מגיע מחו"ל, ולכן אנשים מתייחסים אליו כאל פרויקט של עם ישראל, מעל הפוליטיקה שבארץ", אומר הרב גולדשטיין ועם זאת הוא מספר כי בביקוריו התכופים והרבים בארץ הוא אמנם מרגיש את הקיטוב והמחלוקות הפנימיות אך עם זאת גם צימאון לאחדות ולמסורת ברחוב הישראלי.