הטקס בבית הנשיא
הטקס בבית הנשיאצילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (חמישי) בטקס הממלכתי "נר יצחק" לפתיחת אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, במלאת 21 שנים להירצחו.

גם בנו של רבין ז"ל, יובל רבין, נשאר דברים בטקס שנערך במעמד בני משפחת רבין, סגן יו"ר הכנסת ח''כ חיליק בר, שופט ביהמ"ש העליון צבי זילברטל ותלמידי ביה"ס ע"ש ''רבין'' בחורה.

"חשוב לי היום להדגיש שני לקחים", אמר ריבלין, ''הלקח הראשון, נשמת אפה של הדמוקרטיה היא במתח המזין והמפרה שבין תפיסות עולם, אידיאולוגיות, שונות ומנוגדות".

"לממשלה החובה והזכות למשול, לפלס דרך, להכריע. אז כמו היום, גם במחיר מחלוקת ציבורית נוקבת. יחד עם זה, אין משמעות לדמוקרטיה, ללא אופוזיציה. ללא אופוזיציה חזקה ובועטת, חריפה ונושכת. שיודעת לעמוד על רגליים אחוריות, שמהווה 'איום' בריא ותחרותי לדרך ולממשלה השולטים", המשיך הנשיא.

לדבריו, אופוזיציה חזקה היא תנאי לדמוקרטיה מהותית, ולאמון הציבור בשיטה הדמוקרטית. "אופוזיציה מאתגרת טובה לממשלה וחיונית ליכולת להתקדם קדימה, להתפתח ולהשתפר, להתאים פתרונות ופרדיגמות למציאות משתנה. קונצנזוס רחב מדי ואופוזיציה מנומסת מדיי, חלשה או מוחלשת - אינם משרתים אף אחד, וממילא אינם מחזקים את הדמוקרטיה אלא מחלישים אותה וחותרים תחתיה. הלקח השני, ובאותה נשימה, הרצח הנורא כמו גם התהליכים והמגמות בדמוקרטיות ברחבי העולם, צריכים לשמש לנו כתמרור אזהרה".

ריבלין הוסיף: "האיזונים והבלמים בין הרשויות, השמירה על כבודן של הרשויות ועל יחסי הכבוד ביניהן ובין העומדים בראשן, השוויון בפני החוק ושלטון החוק, השמירה על עצמאותם של שומרי הסף וכלבי השמירה של הדמוקרטיה, כמו גם ההקפדה על היותם מגוונים ומייצגים; הקפדה על ייצוג הולם ומתן ביטוי לקבוצות וקולות שונים בחברה, קשים ככל שיהיו; הם מאבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית שאוי לנו אם ליבנו יהיה גס בהם.

"אמנם הדמוקרטיה הישראלית עמדה במבחנים קשים בעבר, אך רצח ראש הממשלה רבין הוכיח לנו כי אל לנו להתייחס אליה כמובנת מאליה. הרצח הזה, המעשה המעוות, המסוכן, הלא ייאמן - ניפץ את כללי המשחק ובעיקר הדגים את הפוטנציאל השברירי היסודי, המצוי בכל דמוקרטיה, ותיקה, יציבה וחסונה ככל שתהיה", הסביר הנשיא.

יובל רבין אמר בטקס, ״ארשה לעצמי לומר שזה מתחת לכבודו של האירוע הזה להתייחס לשאלה האם הרצח היה פוליטי או לא, האם הייתה הסתה או לא. זה לא מוביל לשום דבר. התוצאה היא הקצנת הקרע והשיח והפיכת העיקר לתפל. עלינו לשאול את עצמנו, האם אנחנו, החברה הישראלית של כאן ועכשיו לא זו של 1995, האם החברה הנוכחית מסוגלת חס וחלילה להוציא מתוכה את הרוצח הבא?

"האם באמת עשינו הכל, כי כמעט הכל לא מספיק, כדי למנוע את הרצח הבא?", שאל רבין. ''בואו נפסיק לדבר על מות ואובדן הדרך, בואו נדבר על דרך חדשה. בעת משברים קיומיים ידענו לפרוץ את הדרך. בואו נפרוץ את החומות האמיתיות והמטאפוריות בתוכנו ומסביבנו. אסור לנו שהרצח ישמש כתירוץ להפסקת המאמץ לפרוץ את הדרך עם שכנינו כפי שכבר השגנו בעבר ימין ושמאל.

''במציאות חדשה מתבקשת דרך חדשה וזה תפקיד הממשלה. האופוזיציה תפקידה לתמוך ולהתנגד כשאפשר כי כמו שאמר אבא שלי, יצחק רבין, אין לנו מדינה ספייר", הוסיף יובל רבין.