רשת השיווק 'דברי שיר' חוגגת עשור ומנצלת את יום הולדתה כדי להתפתח לתחום נוסף - הקמת מחלקת הוצאה לאור. עד היום מכרה 'דברי שיר' דיסקים וספרים של הוצאות אחרות. מעתה היא תמכור גם את אלה שלה.

הספר הראשון כבר יצא מבית הדפוס. "במשך השנים קיבלנו פניות רבות מאנשים שרצו להוציא את כתבי היד שלהם לאור. לא עשינו את זה כמעט, למעט ספרי נתיבות החסידות וספרי הרב קרליבך", מספרת חנה נקי, מנהלת ההוצאה. "כעת החלטנו למסד את זה. אנחנו רוצים לתת מענה מקצועי וללוות את האנשים, להיות להם בית".

ב'דברי שיר' כבר גייסו אנשי צוות: עורכים, גרפיקאים ועורכי לשון. "החזון של 'דברי שיר' הוא 'תרבות יהודית'", מדגישה נקי, שכתבה ובעבר גם ערכה בעיתונות הדתית, "אנחנו לא נמכור ספרי כפירה תחת הכותרת 'מסורת'", היא רומזת. כרגע ההוצאה, שנמצאת בחיתוליה, עוסקת בשני תחומים: ספרי ילדים וספרי עיון. פרוזה, אם קיוויתם, עדיין לא.

הספר הראשון שאך זה נולד מיועד לילדים ועוסק בחייו של הרב שלמה גורן. 'גיבור כארי' הוא הראשון בסדרה של ספרים שיעסקו באישים גדולים ומובילים, שמימשו בחייהם ערכים יהודיים. גם נשים, אגב. "אנחנו רוצים שהילדים יכירו את הדמויות, יזדהו איתן וירצו להיות כמוהן", אומרת נקי, "משהו שיחליף את הגיבורים הווירטואליים של היום". מחברי הספר הם שירה ונועם ונגרובר, אורי לרמן אייר.

תומר מועלמי, מנכ"ל ההוצאה, מסביר שקיימים תכנים רבים בעולמה של הציונות הדתית שהיא לא מצליחה להעביר ולתרגם לספרים. "אנחנו מסתכלים על זה ברמה האידיאולוגית, אנחנו רוצים להעביר את התכנים האלה הלאה". כרגע נמצאים עוד כמה ספרים בתנור ההוצאה.

לפני עשר שנים הקימו הרב רן שריד ומיכאל לב את 'דברי שיר - תרבות יהודית' מתוך רצון להרחיב את האפשרויות שעמדו בפני הציבור מחפש התרבות. הם החליטו להפיץ מוזיקה וספרות שמתאימה לציבור הדתי. "המטרה", אומר מועלמי, "הייתה שאדם יוכל להיכנס לחנות או לקטלוג ולהיות בטוח שמה שהוא קונה מתאים וטוב, שהוא בבית ולא שייפול עם ספר שקנה".

היום כבר אפשר לומר, בפרספקטיבה של עשור, ש'דברי שיר' הנגישה ספרות ומוזיקה יהודית וישראלית מתחדשות, באופן שאִפשר לקהל למצוא בקלות תרבות שהוא מחפש. הפלטפורמה השיווקית הזאת נתנה גם דחיפה ליוצרי התרבות היהודית וסייעה להם להגיע ליותר מקומות ואנשים, ולמכור את תוצרתם בקלות. כיום יש לחברה 200 נקודות מכירה ברחבי הארץ, בחנויות או על ידי סוכנים.

מועלמי מספר שהשנה האחרונה ב'דברי שיר' הייתה בסימן התפתחות נוספת, וייתכן שהיא דרמטית לא פחות מפתיחת ההוצאה: "החלטנו לעבוד גם עם הציבור החילוני. היום אנחנו עובדים עם כל חנויות המוזיקה ומשווקים להם מוזיקה יהודית, וכעת התחלנו לעבוד עם 'צומת ספרים'. אנחנו רוצים לעבוד בגדול, מתוך אמונה שיש תכנים שמתאימים לכולם ולא רק למי שיש לו כיפה, ציציות וזקן".