הממשלה צריכה לסייע. יו"ר מרכז הבניה הישראלי ערן רולס
הממשלה צריכה לסייע. יו"ר מרכז הבניה הישראלי ערן רולסצילום: קרייג אריאב

עליית מחירי הדיור בישראל היא רק קצה הקרחון בעומס הכלכלי הגובר על רוכשי הדירות ומעמד הביניים בישראל.

מחקר עדכני שביצע מרכז הבניה הישראלי לקראת עיר הנדל"ן שתערך באילת בתחילת דצמבר מראה כי העלות האמיתית של רכישת דירה כמעט והוכפלה ב-5 השנים האחרונות.

מהמחקר עולה כי בעוד שמחיר ממוצע לדירת 4 חדרים בישראל עמד לפני 5 שנים על 1.177 מיליון שקל, ועלה במהלך התקופה הזו בשיעור של 22% לכ-1.44 מיליון שקל כיום (נתוני הלמ״ס מחירי דירות בבעלות דיירים), העלות האמיתית של רכישת אותה הדירה זינקה בשיעור גבוה בהרבה, וזאת לאור העלייה הריאלית בעלות המשכנתא לרכישת הדירה.

עליית מחירי הדירות התרחשה בזמן שלא ניכר שיפור מהותי בשכר הממוצע במשק. משמעות הדבר - אותה משפחה המעוניינת לרכוש דירה עם הון עצמי נתון, צריכה כיום לקחת הלוואה גדולה יותר, ולפרוס את ההחזר שלה לאורך שנים ארוכות יותר, בכדי שהתשלום החודשי יישאר דומה.

לשם ההמחשה – משפחה שלפני 5 שנים החזיקה בהון עצמי של 500 אלף שקל, וביקשה לקחת הלוואת משכנתא בהיקף של 617 אלף שקל לתקופה של 15 שנים בריבית צמודה של 3.5%, לצורך רכישת דירת 4 חדרים במחיר של 1.177 מיליון שקל משלמת על פי נתוני משרד האוצר עלות משכנתא סופית של 840.2 אלף שקל – כלומר, תשלום ריבית בהיקף של 223.2 אלף שקל לאורך תקופת המשכנתא (עלות של 1.36 שקלים החזר עבור כל שקל שנלקח בהלוואה). ההחזר החודשי בהלוואה זו עומד על כ-4,232 שקל.

כיום, לאור המשך עליית מחירי הדירות, כדי לשמור על תשלום חודשי זהה, אותה משפחה צריכה לקחת את ההלוואה בפריסה ארוכה יותר של 30 שנה. לאחר עליית מחיר הדירה הממוצעת ב-5 השנים האחרונות זקוקה המשפחה למשכנתא בהיקף גדול יותר של 940 אלף שקל. העלות הכוללת של הלוואה שכזו ל-30 שנה היא לא פחות מ-1.683 מיליון שקל –כאשר עלות הריבית בלבד לתקופה זו מסתכמת בכ-743.3 אלף שקל. כלומר –העלות הריאלית לרכישת הדירה זינקה פי 2 בתוך 5 שנים.

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, מציין בתגובה לתוצאות המחקר: "הזוגות הצעירים לא מודעים לעלות האמיתית של הדירה ורצים לרכוש דירות מבלי להבין את המשמעות הכספית הכבדה ולוקחים על עצמם ועל משפחתם התחייבות פיננסית לכל החיים. על מנת לגייס את ההון העצמי הם נעזרים בהורים, ולקחים הלוואות משלימות על חשבון הפנסיה, ואז אחרי גיוס ההון העצמי הם נוטלים הלוואות ל – 30 שנה ומתחייבים להחזרים חודשיים שמחייבים אותם לחיות בצמצום לאורך שנים".

"בינתיים אנחנו רואים שמחירי הדירות והריבית על המשכנתאות ממשיכים לעלות והמצב הולך ומחמיר. הממשלה יצאה עם תוכנית מחיר למשתכן מדובר בתוכנית שמוזילה את מחירי הדירות באופן משמעותי ולמעשה מציעה היום דירות במחיר של לפני 5 שנים ולמרות זאת הרבה זוגות צעירים חוששים מהצטרפות לתוכנית כי קיים חוסר אמון במהלכי הממשלה. ממשלת ישראל חייבת להרחיב את התוכנית, להאיץ את השיווקים ואת ההגרלות ולפעול להסברה נוספת בקרב הזוגות הצעירים . במקביל הממשלה שמרוויחה 60% ממחיר הדירה החדשה צריכה למצוא דרכים נוספות להקל על הזוגות הצעירים על מנת שיוכלו לרכוש דירה מבלי להשתעבד כל חייהם", מוסיף רולס.