צומת האורות, היום
צומת האורות, היוםצילום: באדיבות המצלם

תושבי אבני חפץ שבשומרון מזהירים מפתיחת צומת האורות לנסיעת ערבים, בשל חשש מפיגועי טרור.

כיום הכביש פתוח רק לתנועת הערבים שמתגוררים בכפרים שופא ועזבת שופא הסמוכים לאבני חפץ. הכביש נפתח לפני כשנה וחצי לתנועת ערבים ונחסם בחודש דצמבר האחרון לאחר פיגוע ירי שבו נפצעו הרב שאול ורחל ניר, תושבי הרובע היהודי בירושלים. שאול נפצע באורח קשה ורחל נפצעה קל.

כעת מבקשים בצה''ל לפתוח שוב את הציר לתנועת ערבים מלאה. ראש המנהל האזרחי תא''ל אחוות בן חור סייר היום (ראשון) בצומת האורות יחד עם סגן ראש המועצה האזורית שומרון דוידי בן ציון ויו"ר ועד היישוב אבני חפץ שולי לנגרמן.

"הסברנו לראש המנהל האזרחי שחבל לטעות פעמיים, לפתוח את הציר, לחכות לפיגוע ואז לסגור שוב", סיפר בן ציון. "ראש המנהל הבטיח לעשות בדיקה חוזרת בעניין".

בשיחה עם ערוץ 7 אמרה לנגרמן כי בתקופה שבה הכביש היה פתוח לתנועת ערבים, עשו בו שימוש ערבים בעלי אזרחות ישראלית שביקשו להיכנס לטול כרם ללא בידוק.

"הציר הקטן והמסכן הזה הפך לאוטוסטרדה. התרענו על פיגועים ובאמת בחג החנוכה האחרון כשהציר היה פתוח נפצע קשה הרב שאול ניר בפיגוע ירי. בעקבות הפיגוע, הצומת נחסם בהתחלה לגמרי ולאחר מכן נפתח שוב למעבר מבוקר. לאורך כל התקופה האחרונה יש ניסיון של מושל טול כרם לפתוח שוב את הציר לערבים ישראלים".

לנגרמן מספרת על המאבק של תושבי אבני חפץ נגד פתיחת הכביש. "אמרנו לכל מי שרק אפשר שלצד הביטחון יש בטיחות ויש מרקם חיים בסיסי לא רק לערבים. כי תושבי אבני חפץ ותושבי שופא, יהודים וערבים, רשאים לאיכות חיים סבירה בביטחון ובבטיחות. לא רוצים את הפיגוע הבא''.

יו"ר ועד אבני חפץ מספרת כי המועצה האזורית שומרון סייעה ליישוב לשכור יועץ תחבורה חיצוני שקבע בחוות דעת מפורטת כי הכביש מסוכן לתנועה ואינו בטיחותי. חוות הדעת הועברה היום לראש המנהל האזרחי שסייר בצומת, "ובינתיים הגזרה נדחתה", מעדכנת לנגרמן.

זירת הפיגוע ליד אבני חפץ בדצמבר האחרון
זירת הפיגוע ליד אבני חפץ בדצמבר האחרוןצילום: Gili Yaari/Flash90