לפיד קורא לשינוי ואחדות
לפיד קורא לשינוי ואחדותצילום: דוברות

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד תקף את הליך חקיקת חוק ההסדרה בפתח ישיבת סיעתו בכנסת בצהריים (שני).

"יש שאלה אחת שכל אזרח ישראלי צריך לשאול את עצמו: מי מנהל את המדינה? ברצינות, מי מנהל את המדינה? כי הממשלה הזו מתעסקת בכל דבר בעולם, חוץ מלמשול. חוץ מלעבוד. חוץ מלעשות את העבודה שלה", אמר לפיד.

הוא הוסיף כי "חוק ההסדרה הוא בדיוק אותו דבר. זה לא חוק אמיתי, כל מי שהצביע בעדו יודע שהוא לא ימנע את הפינוי. כל מי שהצביע על החוק הזה יודע שהוא ייפסל. זה מה שהם רוצים. הם רוצים שהוא ייפסל. כי אז הם יוכלו להתבכיין על בית המשפט העליון במקום לעשות את העבודה שלהם".

לדבריו, "העבודה שלהם, העבודה האמיתית שלהם, היא להתייצב בפני תושבי עמונה – אני עשיתי את זה, נפגשתי עם הנציגים שלהם – ולהגיד להם את האמת הקשה והמכאיבה: שאף אחד לא אוהב את זה, אבל אין ברירה. ואז ללכת למצוא להם פתרונות אמיתיים בזמן אמיתי כדי שהם לא יחיו 11 שנים בקרווילות כמו תושבי גוש קטיף, או ארבע שנים ליד בתים מנוסרים כמו מפוני האולפנה בבית אל. זאת העבודה. רק אף אחד לא עובד בממשלה הזו".

לפיד טען גם שהקואליציה והממשל נוהגות ב'חוסר אחריות', כהגדרתו. "ראש הממשלה אומר על שר החינוך – באמצע ישיבת ממשלה – שהוא ילדותי וחסר אחריות, ושר החינוך אומר עליו בתשובה שהוא בלוגר. אני לא מתווכח עם העובדות, מדובר באבחנות דקות של אנשים שמכירים זה את זה היטב, השאלה היא איך אחר כך הם עובדים יחד כדי לקדם את החינוך של הילדים שלנו?".

הוא התייחס גם לחוק המואזין שעבר אמש בוועדת השרים לחקיקה ואמר, "זה רעיון מצויין. אני בעד. רק שלא צריך חוק כזה. אתם יודעים למה? כי יש חוק כזה. הוא נקרא תקנות הרעש של המשרד להגנת הסביבה והם יכולים להפעיל אותן מחר בבוקר. אבל זה כבר קשה מדי, זה כבר ממש, אשכרה, למשול. זה כבר לעבוד. לזה אין להם כוח. אז הם מעדיפים להעביר חוק שכבר קיים ולתת לו שם שהתקשורת תאהב להתעסק בו כי שהוא מעליב את המוסלמים".

"יש עוד אפשרות. אני אומר את זה לממשלה בשיא האחריות. בדקתי. שאלתי. אני אומר לכם שיש עוד אפשרות והם אם חייבים מדי פעם לנסות אותה: תפסיקו לעבוד על האזרחים ולכו תעשו את העבודה שלכם", סיכם לפיד.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג התייחס בישיבת סיעתו לדבריו בגלי צה"ל וטען, "הבוקר אני הייתי המטרה החדשה של ביבי להסתה ולשנאה. ראש הממשלה שרק לפני יומיים הוציא סרטון בו הוא מסביר עד כמה הוא מתנגד להסתה, פרסם היום בצהריים כתב שקר והסתה נגדי. ביבי, הפעם זה לא יעבוד. חוק ההסדרה הוא הוירוס. וירוס מסוכן למערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. כל אדם מבין שוירוס זה ביטוי שנוגע לשיתוק מערכת והחוק זה הוירוס. המתיישבים הם אזרחים ישראלים והם אחים שלי ושל כולנו. בשר מבשרנו ואני אדאג להם יותר ממה שאתה משקר להם".

הרצוג עבר לדון גם בחוק ההסדרה והצהיר, "אתמול התברר סופית שראש הממשלה בפועל הוא נפתלי בנט. ראש הממשלה כבר לא מנהל את המדינה. מי שמנהל פה את העסק זה בנט ונתניהו עוסק בענייניו האישים ובניהול קמפיינים כנגד מבקריו. ישראל לא יכולה ולא רשאית לפעול בניגוד לחוק. לא בדין הבינלאומי ולא בדין הפנימי. כך הכריע נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס על עמונה והשופט לנדוי בפסק הדין הידוע על אלון מורה. החוק הזה הוא כתם בספר החוקים של ישראל. מדובר בחוק שמכשיר גניבה וגזל".

"הממשלה הזו פגעה אתמול פעם נוספת בבית המשפט, במעמדו של היועץ המשפטי לממשלה ובמעמדה של ישראל בעולם והכל בשביל גחמה אלקטוראלית. יש פה ניסיון ללחוץ את בית המשפט העליון ולהחליש את מעמדו שוב ושוב. אני מבין את הכאב של המשפחות וכך גם בית המשפט שהתחשב במשפחות ונתן שנתיים דחייה לפינוי עמונה", הוסיף יו"ר האופוזיציה.

הוא תקף את הממשלה ואמר, "ההנהגה הזו מסיתה וזורעת שנאה בעם במשך שנתיים כנגד כל מי שלא מסכים עם האידיאולוגיה של נתניהו ובנט וזה כבר מזמן לא עניין של שמאל וימין ולא חצי מהעם".