שופטי בית המשפט העליון דחו היום (שני) את בקשת המדינה לעכב בשבעה חודשים את פינוי היישוב עמונה.

השופטים קבעו כי הפינוי יתקיים במועד הקודם שנקב בו בג"ץ - ה-25 בדצמבר, עוד כחודש וחצי.

בהחלטה כתבו שופטי בג"ץ - הנשיאה מרים נאור והשופטים מלצר וחיות, "במקרה שלפנינו , כבמקרים אחרים בעבר, התבקשנו 'בדקה התשעים' להאריך מועד לפינוי שנקבע בפסק דין. עינינו הרואות, כי כל פרק זמן שניתן ארוך ככל שיהיה, אינו מספיק. עלינו להיזהר פן מועדים שנקבעו בפסק-דין ייהפכו להמלצה".

"בקשת המדינה - הנסמכת בעיקרה על שיקולים שכבר 'שוקללו' בפסק הדין המקורי – מהווה למעשה ניסיון לשנות את האישונים שנקבעו בו. זאת לא ניתן לקבל", מוסיפים השופטים בהחלטתם.

הם מציינים כי "עם זאת, אסור להתעלם גם מההשלכות שעלולות להיות להימנעות מביצוע פסק הדין בנסיבות כאלה. המסר הטמון בכך הוא שניתן למנוע ביצועם של פסקי דין בשל חשש של המדינה מפני איומים ואלימות, מסר שעימו אין להשלים במדינת חוק".

השר יריב לוין אמר בתגובה להחלטה, "שופטי בג"ץ הפנו פעם נוספת כתף קרה להתיישבות. שוב זועקת לשמיים הקלות הבלתי נסבלת של עקירת משפחות שלמות מבתיהם. בג"ץ בהחלטתו היום מוכיח שהשמירה על זכויות האדם, עיקרון קדוש עבור שופטיו, אינו תקף כאשר מדובר בתושבי עמונה".
הוא מתח ביקורת על התנהלות מערכת המשפט ואמר, "היום, יותר מתמיד, מתחדדת ההבנה כי חייבים להציב את שינוי פניה של מערכת המשפט בראש סדר העדיפויות.אני מצפה משופטי העליון לגלות חריצות ונחרצות דומה גם בהכרעות הנוגעות לבניה הבלתי חוקית הערבית".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הוסיף, כצפוי בג"ץ דחה את בקשת המדינה לקבלת ארכה לפינוי עמונה. סבלם של המתיישבים וההשלכות הצפויות מהריסת בתיהם ללא חלופה לא 'שווים' לבית המשפט חצי שנה של דחייה".

"ההחלטה הקרה והמנוכרת הזו ממשיכה את הקו האטום שלא לומר אכזרי שמגלה בג"ץ בשנים האחרונות למתיישבים כבני אדם וכאזרחי המדינה. זו תוצאה של מסע דה-לגיטימציה שיטתי שעשו ארגוני השמאל הקיצוני למתיישבים בבג"ץ - ואין לי אלא להצר על כך שבית המשפט נופל במלכודת הזו פעם אחר פעם - ומשמש כלי ניגוח פוליטי בידיהם של מי שנכשלים פעם אחר פעם בקלפי ומנסים לכפות את דעת המיעוט שלהם על הרוב בחברה הישראלית דרך בג"ץ", אמר סמוטריץ'.

הוא ציין כי "קשה לחשוב על החלטה זהה בבקשה של המדינה לעכב פינוי של כל אוכלוסיה אחרת במדינת ישראל. ברוך ה' מי שמנהל את המדינה ונושא באחריות לאזרחיה ובתוכם למתיישבי יו"ש הגיבורים אלו הכנסת והממשלה הנבחרת ולא בג"ץ. בשונה מאצל בג"ץ, אצלנו בכנסת ובממשלה, המתיישבים הם חלוצים וגיבורים. אם במהלך הקמת ההתיישבות התרחשו טעויות בתום לב האחריות לתיקונם היא שלנו ולא ניתן להטיל אותה על כתפי המתיישבים".

סמוטריץ' גם הבטיח, "נתקן את העוול הזה, נשלים את חקיקת חוק ההסדרה בכנסת בשבועות הקרובים ונמנע הרס מזיק ומסוכן של ישוב פורח בארץ ישראל. בכך נממש את חובת המשילות ואת המדיניות המאוד ברורה שלנו".