תומכי חיזבאללה. ארכיון
תומכי חיזבאללה. ארכיוןצילום: רויטרס

טנקים, תותחים, מקלעים ומאות לוחמים חמושים היו בראשית השבוע חלק ממצעד צבאי שקיים ארגון החיזבאללה בעיירה הסורית אל-קוסייר לציון 'יום השהיד'.

במכון ממר"י העוקב אחר הדיווחים סביב אירועי 'יום השהיד' מציינים כי מצעד מסוג זה התקיים לראשונה בתולדותיו של הארגון. במכון מציינים כי העיירה אל-קוסייר נבחרה לקיומו של המצעד בהיותה סמל לשיתוף הפעולה בין לוחמי החיזבאללה לצבאו של אסאד במאבקו נגד ארגוני המורדים.

עיירה זו רוקנה בשנת 2013 מתושביה עם כיבושה על ידי חיזבאללה מידי המורדים והיא הפכה למעין מוקד ריכוז של לוחמים טרם שילוחם לזירות הקרבות ברחבי סוריה.

על דבר קיומו של המפגן דווח בהרחבה באתרי אינטרנט המקורבים לחיזבאללה, שם גם הופיעו תצלומים מהמצעד. המכון מצטט את הדיווחים על פיהם המפגן כלל כמה מאות חיילים של הארגון הלבושים במדים צבאיים וכן טנקים תותחים, מקלעים, אוגדת משוריינים וכלי מלחמה נוספים.

האתר הלבנוני nn-lb.com יודע לספר כי במפגן השתתפו חטיבות של חיזבאללה שהוקמו רק לאחרונה ומשתייכות לאוגדת המשוריינים וכן חיילי רגלים של הארגון השייכים ל"כוחות ההתערבות" המשתתפים במלחמה בסוריה ומהווים את חוד החנית של חיזבאללה.

אתר האופוזיציה הסורי, אוריינט ניוז, מצוטט על ידי חוקרי ממר"י בדווחו ממקורותיו על כך שבמפגן השתתפו גם טנקים מסוג M113 השייכים לצבא לבנון וכי אפשר והטנקים הגיעו לידי חזבאללה במסגרת עסקת שחיתות בין מפקדים בצבא לבנון לבין חזבאללה. מקורות אלו טענו כי אם דיווח זה אכן נכון הרי שהוא עשוי להוביל להפסקת כל הסיוע הצבאי הזר ללבנון.

עוד מציינים בממר"י כי באירוע נכח ונאם יו"ר המועצה המבצעית של חיזבאללה, האשם צפי אל-דין. האיש הופיע כנציגו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הנחשב למפקד העליון של ההתנגדות. אל-דין נשא דברים שנסובו על נושאים מדיניים וצבאיים הקשורים לסוריה.