שרות לאומי או בטחוני לכל. גבי אשכנזי
שרות לאומי או בטחוני לכל. גבי אשכנזיצילום: אלירן אהרון

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי השתתף היום (שלישי) בוועידה הכלכלית-חברתית של דה מרקר בבאר שבע, בשיתוף עם אוני' בן גוריון ועיריית באר שבע, והתייחס למצב במדינה ולתכניותיו לעתיד.

"יש כיום נסיגה בהזדמנות. יש תחושה שיש כאן שתי מדינות ואחת מהן נשארה מאחור. בצה"ל יש הזדמנות שווה. כל החילות וכל הזרועות פתוחים בפניך. הדבר היחיד שמעניין אותנו זה ההתאמה המקצועית של החייל, ואני תוצאה של המדיניות הזו", אמר אשכנזי,

לדבריו, "הפתרון לחינוך הוא תקציב דיפרנציאלי. צריך לתת יותר למי שזקוק ליותר. כל המחקרים מראים שאם נחזק את החלשים, הפוטנציאל החברתי יגדל".

אשכנזי הדף את הביקורת המוטחת בצה"ל על בזבזנות תקציבית, "צה"ל אינו חסין מביקורת ויש דברים שצריך לשפר אותם. צה"ל הוא לא ארגון שמתנהל במחשכים. השיח של המשרתים בו הוא לא של שכר ושל פנסיה. ההוצאה של כוח אדם היא פחות מעשרה אחוז של כוח האדם הציבורי. במקום להתעסק עם הרזה שיתעסקו עם השמן שזה המגזר הציבורי".

לשאלה בנוגע לכוונתו להיכנס לפוליטיקה, השיב אשכנזי כי "פוליטיקה זו אופציה ולא אובססיה. אני פועל בקרן רשי ושם אני יכול לתת בשורה לאנשים. אני מתכתב עם האפשרות הזו, אבל כרגע הפוליטיקה לא רלוונטית. הפוליטיקה היא לא פיתוי. ממרומי גילי אני חושב איזו מדינה הייתי רוצה למסור לנכדיי".

"פרשת הרפז לא הייתה פרשה נעימה ואני שמח שהיא מאחוריי. יצאתי מהעניין הזה עם ניסיון רב יותר, אבל אני נשארתי אותו בן אדם", ציין אשכנזי.

אשכנזי הבהיר כי הוא בעד חובת שירות אוניברסלית עם חריגים קטנים בלבד, "אני בעד שירות לאומי או שירות ביטחוני לכל האוכלוסיות. ומבין החרדים שיהיו יחידים שילמדו באוהלה של תורה. הסיפור הישראלי הוא סיפור של הצלחה. אני גאה להיות ישראלי, ויש דברים שצריך לתקן".