גל השריפות
גל השריפותYonatan Sindel/Flash 90

בעיצומו של גל השריפות הפוקד את הארץ, יש מי כבר קורא לחשבון נפש רוחני: בדברים שנשא ביום שישי ראב"ד 'העדה החרדית' הרב משה שטרנבוך לתלמידיו, הוא התייחס לגל השריפות המשתולל בימים האחרונים בארץ ואמר כי עונש מסוג זה בא על חילולי שבת.

"חכמינו מלמדים אותנו ששריפות באים על חילול שבת, וכפי שמובא במדרש הגדול: "אמר הקב"ה, אל תגרמו להדלקת אש במושבותיכם, שאם אין אתם משמרים את השבת כראוי, אני מדליק בכם את האש, דבר אחר, אמר הקב"ה, אל תגרמו לי לשרוף בתי כנסיות ובתי מדרשות שלכם, שאם אין אתם משמרים את השבת כראוי, אתם גורמים שישרפו בתי מקדשיכם", אמר הרב שטרנבוך.

"וכך פירש האר"י הקדוש את הפסוק 'לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת', - על ידי שמירת יום השבת יתקיים בנו 'לא תבערו אש' – האש לא תבער. וכבר אמר החזון איש 'אינני מפחד מפצצות, אני מפחד חילולי השבת', גם אנחנו לא מפחדים ממי שמצית את השריפות, אנחנו מפחדים מחילולי השבת שהם השורש והסיבה שגרמו לשריפות".

בדבריו התייחס לחילולי השבת ההמוניים בבירה ובשאר חלקי הארץ וקרא למחות על כך. "בזמנינו חילולי השבת מתרבים והולכים משבוע לשבוע, הם פותחים מסעדות וחנויות בשבת בפרהסיה, ואין פוצה פה ומצפצף למחות בהם, והשכינה מייללת מצער, ובשעה כזאת שבאים שריפות על עוון חילולי השבת, חובותינו להתעורר לפעול למען קדושת השבת.

אנחנו לא נצפה כלום מהרשעים הללו, עיקר חובותינו בעת הזאת הוא להסתכל על עצמינו, ולבדוק את מעשינו... חובותינו למחות על חילולי השבת מידי תקופה, ולהשמיע את זעקת היהדות הנאמנה שחילולי השבת לא יעברו בשתיקה, ותכלית המחאות אינם רק כדי למנוע חילול שבת, אלא גם כדי להנחיל את קדושת השבת אצלינו".