רחלי מלק בודה
רחלי מלק בודהצילום: באדיבות רחלי מלק בודה

בטור האחרון שלה במוסף "מוצש", ביקשה רחלי מלק-בודה לנחם את אחיותיה הפמיניסטיות על תבוסתה של הילארי קלינטון, והצביעה על כך שלא הכל שחור: במגזר הציוני-דתי, טענה, מי ששולטות כיום ברמה הביתית והקהילתית הן הנשים.

"אולי עוד ארוכה הדרך לאישה בבית הלבן, אבל בזירות אחרות ומקומיות יותר מתחוללים שינויים לא פחות מהותיים וחשוב שנדע להעריך אותם בזמן אמת", כתבה. "אני מסתכלת על הצורה שבה מתנהל קן משפחתי מצוי בציונות הדתית, וברוב מוחלט של המקרים הנשים הן אלו שמובילות את רוח הבית. קבוצות הווטסאפ הנשיות הן הדומיננטיות במארג הקיום הקהילתי ועל פיהן יישק דבר – עד כדי כך שמשפטים כמו 'דבר עם אשתי, היא הקובעת' הפכו למטבע לשון טריוויאלית".

התקשרנו אליה ושאלנו איפה, בעצם, החזון השוויוני, אם במקום שהגבר יהיה ראש הבית, האישה הופכת לראש הבית.

"אני לא באה לתאר את זה כמצב אידיאלי", הסבירה מלק-בודה. "זה תיאור מציאות. איך הדברים נראים היום. אני באה לומר – תראו, לא בכל דבר אנחנו מפסידות. הנה מערכה שבה ידנו אפילו על העליונה. אז בואו תסתכלו על זה בפרופורציה הנכונה: פה אנחנו ככה, שם אנחנו ככה."

"האם זה המצב הרצוי מבחינתי? כמובן שלא", הוסיפה. "מבחינתי המצב הרצוי הוא להתחיל לדבר על שותפות... אני בחשש גדול שחלק מהמאבקים הפמיניסטיים, אפילו שהם באים ממקום חיובי, יכולים להביא למצב של ערעור האמון בין גברים לנשים ומלחמת מינים. ואני חוששת מהמצב הזה."

להתחיל לדבר גם על העצמה גברית

"אני חושבת שצריך במקומות מסוימים להחליף את הלקסיקון", אמרה לנו. "במקום לדבר על גברים מול נשים, להתחיל לדבר על שותפות. על איך אנחנו מקימים בית שיש בו הדדיות וכל אחד נותן את הטון שלו בבית הזה. ולפעמים, כדי להגיע למצב המיוחל הזה, צריך לפעול כמו בשיטה של הרמב"ם, שכשאתה רוצה לקחת תכונה ולשנות אותה, אתה הולך לאיזשהו קיצון ואז לאט לאט מתאזן לכיוון האמצע. זה טיבן של מהפכות".

מלק-בודה מודעת למצוקתם של גברים גרושים וכתבה טור על הנושא אחרי שהשדר ג'קי לוי הושעה לכמה ימים מגלי צה"ל בגלל שהתבטא בכאב לגבי הפגיעה בזכויותיו כהורה.

"זה טוב ויפה לדבר על העצמה נשית", אמרה. "זה אפילו נצרך אחרי שנים שבהן הצרכים של האישה בכלל לא נחשבו בתוך הבית. ומצד שני גם לגבר יש צרכים. צריך להתחיל לדבר גם על העצמה גברית. אני יכולה להגיד לך שאצלנו ביישוב יש שתי קבוצת וואטסאפ. ישנה קבוצה שקוראים לה 'העצמה נשית באלון' ואחרי זה נפתחה כסוג של פרודיה קבוצה שקוראים לה 'העצמה גברית באלון', וזה דבר שהוא נורא נחמד ובריא בעיני".