חיל האוויר מוכן ומזומן למטוס החדש

בדיוק בעוד שבועיים ימים, בשעה שתיים בצהרים, ינחתו בבסיס נבטים שני ''מטוסי העתיד'' כפי שמכנים אותם בחיל האוויר, מדגם ה-F35I, ה"אדיר".

שני המטוסים, אשר נושאים את המספרים 901 ו- 902 יעשו היסטוריה בתולדות חיל האוויר הישראלי. בכיר בחיל אומר כי "לא מדובר בעוד מטוס או בעוד כלי טיס. ה-F35I או בשמו העברי ה'אדיר', הוא משהו אחר שלא הכרנו עד היום ולא נכיר בשנים הבאות".

''אם עד היום היינו בדור השלישי והרביעי של המטוסים, המטוס הזה, לא רק שהוא דור חמישי, הוא קפיצת דורות רבים קדימה", מתאר הבכיר. ''אין עוד כזו יכולת בכל העולם וישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתהיה מבצעית עם המטוס המתקדם הזה".

מפקד טייסת האדיר, סא"ל יותם, שמוביל את כל המהלך מתחילת הדרך והיה שותף גם להקמת מערך הסופה, אומר שיכולותיו של המטוס גם בחתימה הנמוכה שהוא מותיר, גם באוויוניקה (השם הכולל למערכות האלקטרוניקה והמחשבים בכלי טיס) וגם בכמות ובאיכות הסנסורים, שמים אותו גבוה מעל כולם. "אין עוד יכולת כזו בעולם".

נזכיר כי בתחילת השבוע החליט הקבינט לרכוש עוד 17 מטוסי F35I ובסך הכל בסופו של התהליך יהיו למדינת ישראל 50 מטוסי ''אדיר''.

כדי להסביר עד כמה משמעותית קליטת המטוס החדש, מביאים בחיל האוויר את הנתון הבא: "אם לתקיפה של יעד כלשהו במעגל השלישי והרחוק או אפילו הקרוב היינו נדרשים לטייסת מטוסים (25 מטוסים), הן כדי לתקוף את סוללות טילי קרקע השומרות על יעד התקיפה, הן כדי להגן על המטוסים, הן כדי לתדלק והן כדי לבצע את המשימה, הרי עם יכולותיו האדירות של המטוס החדש נוכל לעשות זאת עם ארבעה או חמישה מטוסים בלבד".

"המטוס הזה מסוגל גם להגן על עצמו, גם לפגוע בטילי הקרקע המתקדמים ביותר, גם לשהות זמן רב יותר באויר (בשל הגובה הרב שהוא שוהה בו) וגם לתקוף בעצמה רבה", מציינים בחיל.

"זוהי תפיסת עולם אחרת", מוסיף גורם בכיר אחר בחיל האוויר, "העובדה שיש לו חתימה נמוכה וקשה מאד לאתרו בשל המבנה המיוחד שלו, גם העובדה שהוא מסוגל גם לאסוף מידע וגם לתקוף וגם יכולותיו לעיבוד נתונים מהיר מעין כור היתוך מידע אדיר, מקנים לו את מעמדו".

במרכז האימון של ה''אדיר'' משלימים את העבודה על ארבעה מאמנים שיכולים להכשיר את הטייסים בצורה הטובה והאיכותית ביותר בלי שעות טיסה רבות באוויר. "זה גם חוסך כסף, גם מונע את שחיקת המטוס וגם מאפשר לימוד בתנאים הטובים והבטוחים ביותר", אומר לנו קצין בטייסת האחראי על תיפעול המרכז.

הכל כאן סודי ביותר. הכל מתנהל רק באישור אמריקני וכדי להבין את רמת שיתוף הפעולה בין האמריקנים לישראלים די לשמוע את חמשת הטייסים שעברו כבר את כל ההכשרה בארצות הברית.

"דיברנו עם האמריקנים על כל פרטי הפרטים. ביקשנו המון והיום ניתן לומר שגם קיבלנו. בסופו של התהליך כאשר נצא לדרך בתחילת 2019 על המטוס יהיו מותקנים לצד המערכות האמריקניות גם מערכות תקשורת ומחשוב ישראליים כולל לוחמה אלקטרונית וזה בהחלט לא היה ברור בתחילת הדרך", מספר אחד הטייסים.

ואם תהיתם על מחירו של המטוס, אזי גם כאן נכונה לנו הפתעה. הוא זול יותר ממטוס ה-F15I. אם מחירו של מטוס ה-F15I נע סביב 110 מיליון דולר האדיר יעלה "רק" כ- 98 מיליון דולר ובעתיד המחיר אפילו ירד.

"המטוס לא יגיע לאף אחת מהמדינות הרלוונטיות", אומרים בחיל האויר, "דבר שיקנה לנו, למדינת ישראל, אורך נשימה גם כדי לקלוט את המטוס, גם כדי ללמוד אותו וגם כדי לשמור על יתרונו האיכותי של צה"ל. יש לנו חלון הזדמנויות עכשיו ואנחנו מקוים לנצל אותו להכנה ולהכשרה עד תום".

שני האנגרים גדולים ששימשו את מטוסי הנץ עד לפני זמן רב רב הוסבו לקליטת המטוס. גם כאן בשל מבנהו של המטוס היו צריכים להרחיב פתחים ולשנות דברים. "גם בדבר הזה הוא אדיר", אומר רס"ן מ. האחראי על התחזוקה הטכנית, "צריך לטפל בו בכפפות של משי ואז הוא יתן את התמורה המלאה".

בעוד שבועיים בדיוק כשמפקד הטייסת סא"ל יותם, מושבניק לשעבר, יעלה לראשונה על המטוס ויטיס אותו בשמי ישראל יבינו כולם היכן עצמתה החדשה של מדינת ישראל נמצאת. אכן אדיר הוא.