עוזי דיין בכנס שדרות
עוזי דיין בכנס שדרותצילום: דוברות כנס שדרות

במסגרת "כנס שדרות לחברה במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות", נערך היום (שלישי) מושב בנושא "דמוקרטיה, ביטחון וחברה - מקרה החייל היורה" בשיתוף מכון INSS.

אלוף (במיל') עוזי דיין, נשיא-מייסד כנס שדרות לחברה, התייחס במסגרת זו להחלטתו לשמש עד הגנה במשפט עזריה ואמר "הלכתי להעיד כי חשבתי שיש סיכוי לעסקת טיעון או פשרה שהיא לדעתי הדבר הנכון ביותר עבור המערכת".

דיין התייחס לסוגיית המשפט וציין כי "מצ"ח לא צריכה לחקור נושאים מבצעיים בכלל, אלא אם נמצא שנעשו שם דברים כמו ביזה, אונס או גניבה. בכל שנותיי בצבא ובתפקידי פיקוד, מעולם לא נתתי למצ"ח להתערב בנושאים מבצעיים שנמצאים בחקירה שלי".

בהתייחסו לסוגיית התחקיר המבצעי אמר דיין "לדעתי, לוחם שמשתתף בפעולה מבצעית, גם אם הוא כשל או חטא לא צריך לגלגל אותו בקלילות למשפט פלילי. אם זה היה בזדון, אז צריך להאשים אותו בהריגה בתנאים מחמירים או אפילו רצח. תחקיר מבצעי היה בודק איך בכלל מחבל סיים חי בהיתקלות כזו. לא בכל מקרה זה יהיה נכון, אבל בהתקלות הזו המשימה היא להרוג מחבלים והכוח לא הצליח להשלים את המשימה, אם היו משלימים את המשימה, לא היינו מגיעים למצב הזה".

אל"מ (במיל') עו"ד לירון ליברמן, לשעבר התובע הצבאי הראשי וראש מחלקת דבל"א הוסיף ואמר, "התחקיר המבצעי הוא כלי חשוב ללמידה, אך הוא אינו יכול להיות מענה כאשר יש חשד ממשי לביצוע פשע. אי אפשר להתעלם המאפיינים הייחודיים של האירוע, אבל האירוע הזה ללא שום ספק נכנס לקטגוריה של חשד לפלילים. בכל חברה שומרת חוק ככל שתהיה ובכל צבא והמוסרי ביותר, תמיד יהיו מי שיעברו על החוק, הציפייה היא לא לטאטא את הפעולות אלא להתמודד ולדאוג כי הדברים לא יחזרו על עצמם. צבא שיהפוך למיליציה הוא צבא שיפסיד את המלחמה הבאה".

ראש אג"ת לשעבר אלוף במיל' נמרוד שפר שהשתתף אף הוא במושב הדגיש כי "אנחנו צריכים לחנך שגיבוי ניתן כאשר חיילים טועים אבל גיבוי לא בהכרח יינתן היכן שחיילים חוטאים. במקרה הזה מקור הסמכות של אלאור עזריה לא היה חוקי הצבא, אלא גורם אחר וזו רק דוגמא למתח העצום והמאוד מסוכן בין מקור הסמכות המשפיעים על חיילי הצבא".

במושב שנערך בהנחייתה של מיכל חטואל רדושיצקי, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי השתתפה גם הד"ר ציפי ישראלי, חוקרת בכירה המכון למחקרי ביטחון לאומי והפרשן הצבאי של עיתון הארץ עמוס הראל.

יש לציין כי מסקר שנערך במיוחד לקראת הכנס נמצא כי כשני שליש מהציבור היהודי בארץ רוצים לראות את אלאור אזריה משוחרר - כ-40% סבורים שיש לזכותו ועוד כ- 22% בדעה שיש לסיים את המשפט ובמידה ויימצא אשם לתת לו חנינה. רק כחמישית חושבים כי יש למצות את הדין עם החייל היורה. התומכים העיקריים בזיכויו של אזריה הם בני 18-34, דתיים או מסורתיים, בעלי השכלה תיכונית או מטה ובעלי הכנסה מתחת לממוצע. התומכים הבולטים במיצוי הדין עמו הם בני 45-54 חילוניים, בעלי השכלה אקדמאית.