דחתה למועד בלתי ידוע. עאידה תומא סלימאן
דחתה למועד בלתי ידוע. עאידה תומא סלימאןצילום: דוברות הכנסת

זעם בשמאל על החלטת נשיאות הכנסת לאשר דיון מהיר בוועדה לקידום מעמד האישה בתופעת ההטרדות המיניות שמבצעים ערבים ביהודיות על רקע לאומני.

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) יזמה את הדיון, והוא אושר אתמול ע"י נשיאות הכנסת – המורכבת מיו"ר הכנסת וסגניו.

אל בקשתה של מלינובסקי הצטרפו חברי הכנסת אלי כהן (כולנו), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ענת ברקו (הליכוד) ומיכאל מלכיאלי מש"ס.

על פי תקנון הכנסת, הוועדה לקידום מעמד האישה מחוייבת לקיים את הדיון בתוך עשרה ימים מרגע אישורו.

תחילה נקבע מועד לדיון ביום שני הקרוב, 5.12. הקביעה נעשתה בתיאום עם הנהלת הוועדה לקידום מעמד האישה, כאשר יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), שוהה בחו"ל. אולם לאחר מכן דחתה תומא-סלימאן את הדיון למועד בלתי ידוע. היא אמרה ל"ישראל היום" שבכוונתה לקבוע מועד לדיון בימים הקרובים.

זנדברג וטיבי זועמים

ח"כ מלינובסקי סיפרה כי ללשכתה הגיעו פניות מעשרות נשים המלינות על תופעה של הטרדות מיניות שבוצעו על ידי בני מיעוטים כלפי יהודיות בערים מעורבות.

"לפי מספר הפניות שהגיעו ללשכתי מדובר על תופעה נרחבת וכלל ארצית", אמרה מלינובסקי. "נשים סיפרו לי שהן מפחדות לצאת מהבית בערים מעורבות, חלקן הוטרדו והותקפו בזמן הטיול עם הכלב, חלקן בזמן שחזרו הביתה מבילוי וחלקן בזמן שירדו לזרוק זבל מתחת לבית. אחרות סיפרו לי כי הן מפחדות ללכת לבית הספר ולאוניברסיטה עקב הטרדות חוזרות ונשנות של ערבים מהאזור, וחיילות שחוזרת הביתה מהבסיס סיפרו לי כיצד בני מיעוטים בערים אלו מטרידים, מקללים אותן ויורקים עליהן. מדובר בטרור מיני לכל דבר".

"מדובר במופע גזענות הזוי", טענה בתגובה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), שבדרך כלל נחשבת לפמיניסטית קיצונית עם רגישות גבוהה מאוד לנושא הפגיעות המיניות. "אני חושבת שזו חבורת גזענים ואני לא מופתעת, הם שוברים את השיאים של עצמם בכל פעם מחדש. בושה גדולה לנשיאות הכנסת, ליו"ר הכנסת וגם לחברי הכנסת באופוזיציה שחברים בנשיאות הכנסת, ומאשרים דיון מהיר".

"אני חושבת שזו בושה לכנסת שדיון כזה יתקיים פה", אמרה, "ואני מעודדת את יושבת ראש הוועדה פשוט לא לתת יד לדיון הזה. אם הדיון אכן יתקיים, זה כתם נוסף ושיא שלילי חדש לכנסת".

גם ח"כ אחמד טיבי תקף את מלינובסקי ואמר: "ליברמן המציא את הביטוי 'טרור דיפלומטי' בגלל פניות לאו"ם. החכ"ית יוליה מלינובסקי ממציאה ביטוי ישראלי חדש בשם 'טרור מיני'... הזילות והגיחוך שאליו מגיעה הכנסת העשרים הוא חסר תקדים. אינני יודע לאיזה עוד מקום נמוך יכולה לרדת הכנסת הזאת".

בעקבות ההחלטה לדחות את הדיון למועד בלתי ידוע מסרה מילינובסקי, "ביקשתי לקיים דיון מהיר בוועדה לקידום מעמד האישה ונקבע תאריך לדיון. לצערי יו"ר הוועדה עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) דחתה את הדיון למועד בלתי ידוע וזאת מבלי לספק הסברים המניחים את הדעת. אנו רואים בכך פגיעה נוספת בנפגעות. הנפגעות ואני מצפות כי היו"ר תקיים את הדיון החשוב בהקדם האפשרי כפי שמחייב תקנון הכנסת ולא מאוחר יותר מהתאריך ה-7.12. אני קוראת לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת לא להקל ראש בתופעה ולקחת חלק בדיון החיוני והחשוב הזה״.