הרכבת הקלה בעמק רפאים
הרכבת הקלה בעמק רפאיםצילום הדמיה באדיבות עיריית ירושלים

עיריית ירושלים הגישה היום (חמישי) להפקדה את תכנית הקו הכחול של הרכבת הקלה משכונת גילה עד לשכונת רמות שיעבור דרך רחוב עמק רפאים ומרכז העיר.

ההחלטה על מעבר הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים התקבלה לאחר הליך שיתוף ציבור ארוך ומעמיק בו הוצגו כלל החלופות ועמדות התושבים השונות.

לאחר בחינת כלל השיקולים, הוחלט כי קו הרכבת יעבור ברחוב עמק רפאים. הרכבת תחיה את עמק רפאים, תחליף את העומסים הפיח והפקקים בתחבורה מתקדמת, ירוקה, מהירה ונקיה. היא תביא תנועת אנשים רבה לרחוב שתעלה את פידיון העסקים באופן ניכר ותועיל לסוחרים, לתושבים ולאוהבי המושבה הגרמנית.

במקור תוכננה לעבור הרכבת הקלה על תוואי הרכבת הישנה, אך בשנים האחרונות הוקם עליו ביוזמת התושבים את פארק המסילה שהפך לסיפור הצלחה.

במהלך תכנון תוואי קו הרכבת התקבלו בעירייה פניות רבות מהתושבים לא להרוס את פארק המסילה ולהעביר את הרכבת ברחוב עמק רפאים כדי להחיות אותו ולתת לו חזות חדשה ותקווה חדשה. כמו כן, קבוצת תושבים אחרת חששה ממעבר הרכבת בעמק רפאים ומההשלכות של צעד זה.

לאור זאת החליט ראש העיר ניר ברקת לדחות את הפקדת התכנית בשלושה חודשים כדי להעמיק בניירות העמדה המקיפים שהקבוצות השונות העבירו ולהרחיב את שיתוף הציבור, גם אם כל קבוצה חושבת אחרת.

צוותי העירייה ותכנית אב לתחבורה קיימו לא פחות מ-11 מפגשים עם נציגי השכונות ויחד עם אנשי המקצוע בהן למדו כל הערה וכל הצעה לעומק.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת "אני גאה בירושלמים על המעורבות והאכפתיות. זאת אהבת ירושלים אמיתית! אני מאמין שהעברת קו הרכבת ברחוב עמק רפאים היא הדבר הטוב והנכון לרחוב, לתושבים ולסוחרים. הרכבת תביא לשדרוג כל תוואי הקו הכחול המתוכנן ורחוב עמק רפאים כפי שקרה ברחוב יפו ולכל אורך קו הרכבת הקיים כיום. נמשיך לפתח את ירושלים למען התושבים ויחד עם התושבים".

בעירייה ובצוות תכנית אב לתחבורה י-ם מדגישים כי הופקו לקחים רבים מבניית הקו הראשון והם ייושמו באופן מלא בבניית הקווים הבאים במטרה לצמצם ככל שניתן את ההפרעה בזמן העבודות לשגרת החיים, לבתי המסחר ולכניסות בנייני המגורים בתוואי המסילות.

"הבניה תתבצע בשלבים שיאפשרו את המשך שגרת הרחוב ונקפיד שההפרעה בכל שלב תהיה מנימלית ככל הניתן. כמו כן יינתנו פתרונות מלאים לכניסות והיציאות לכל הרחובות במושבה הגרמנית ובסביבותיה. הצפי לתחילת העבודות בשטח, החל מ- 2020, כך שתקופת הזמן תאפשר המשך הידברות קהילתית ומקצועית מול קבוצות הסוחרים והתושבים כדי לתת את כל המידע, התשובות והפתרונות ולגבש תכנית ביצוע נכונה ומתאימה", נאמר בהודעת העירייה.

מנגד, תושבים בשכונה טוענים כי ההחלטה התקבלה בניגוד לדו"ח מקצועי מקיף, שנכתב במסגרת הליך שיתוף ציבור שארך 4 חודשים. הדו"ח מצביע על נקודות בעייתיות רבות בתכנית העירייה ומעניק לחלופת עמק רפאים את הציון הנמוך ביותר.

"אספנו שקל לשקל בשביל לממן בעצמנו מומחים וישבנו שלושה חודשים כדי ללמוד את התכנית. התושבים והסוחרים התגייסו להליך הזה, כי קיווינו שמדובר בכוונה אמיתית של העירייה להקשיב ולשנות, אך אך נראה שבכוונת ראש העיר להפקיד את התכנית עוד השבוע", אומר בצלאל שמחוביץ', בעל בית הקפה בן עמי ברחוב.

חברת המועצה פלייר חסן (סיעת ירושלמים), מחזיקת תיק התחבורה והשימור במועצת העיר, מסרה: "עיריית ירושלים הובילה כאן תהליך של שיתוף ציבור שלא היה כמותו לדעתי בכל מדינת ישראל, והתושבים עצמם הרימו את הכפפה, אספו תקציב במאמץ רב, הביאו אנשי מקצוע והגישו דו"ח מקצועי לתפארת. אני קוראת לראש העיר להותיר את הדלת פתוחה, להפקיד לאישור את כל החלופות – ולקיים דיון ציבורי לגבי החלופה הנכונה ביותר לעיר בהמשך. המושבה הגרמנית היא נכס היסטורי ותיירותי – אין עוד שכונה כזו בירושלים, או בישראל בכלל. לפני שפוגעים באתרים היסטוריים ובאופי השכונה חובה עלינו לבחון את כל החלופות ולהמשיך בשיתוף הציבור".