אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילןצילום: אוניברסיטת בר אילן

קרוב לעשרה דוקטורנטים סיימו ללמוד בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן ויצאו לפוסט דוקטורט בחוץ לארץ.

מספר דוקטורנטים נוסף, בוגרי הפקולטה, הקימו חברות סטארטאפ משלהם ולנו זאת נראית סיבה מספיק טובה כדי להכיר לעומק את הפקולטה.

הדבר הכי מיוחד בפקולטה להנדסה של בר-אילן הוא היחס האישי שזוכה לו כל סטודנט. כך מספרים לנו בפקולטה: "היחס האישי שכל סטודנט מקבל פה מתבטא כעזרה במקרה של קושי וגם בטפיחה על השכם במקרה של הצלחה.

הפקולטה שומרת על קשר עם הסטודנטים גם לאחר סיום לימודיהם ומלווה אותם מעבר לתקופת הלימוד עצמה. הסטודנטים מקבלים סיוע אישי גם בהקשרים שאינם לימודיים כדוגמה עזרה והכוונה במציאת עבודה לאחר סיום הלימודים.

אוניברסיטת בר-אילן נוסדה בשנת 1955 והוקמה כדי לקדם את המדע היהודי והמדעים הכלליים תוך שילובם של ערכים חברתיים ויהודיים, בגלל הגישה הזו הסטודנטים בפקולטה שומרים על הווי חברתי גבוה, יש להם פעילויות חברתיות שונות שהם מארגנים וחוויית לימודים שאינה כוללת רק ספרים ובחינות.

למרות או בגלל זה, הרמה המקצועית של המחקר בפקולטה גבוהה מאוד - יעיד על כך קצב ההרשמה לסימסטר אביב המתרחש זה עתה - ויש למספר חוקרים בפקולטה שם בינלאומי בתחומי המחקר בהם הם עוסקים. הפקולטה הינה צעירה וגם אנשי הסגל שנקלטו הם צעירים וזה משליך על הרלוונטיות של תחומי המחקר שלהם שהם מאוד עכשוויים ומאוד מבוקשים ברמה הבינלאומית.

"פקולטות יותר וותיקות מתעסקות בתחומי מחקר שהיו רלוונטיים לפני 20 שנה כשהחוקרים שלהן ניקלטו", אומרים בבר איתן. "מעבר לתחומי המחקר, התשתיות של מקום חדש והאינטראקציה החיובית מאוד בין אנשי הסגל מפרה ומעודדת יצירתיות מחקרית ושאפתנות במובן החיובי של המילה".

בר-אילן כמגדל אור

בפקולטה, יש מספר אנשי סגל בעלי שם בינלאומי בתחומי המחקר וכיווני המחקר שלהם מובילים בתחומים אלו גם במישור העולמי. יש ציטוטים של עבודות רבות הנעשות בפקולטה וחוקרים מהעולם מתעננים בתוצרים המחקריים שמיוצרים כאן.

לפקולטה גם שיתופי פעולה עם מספר רב של מעבדות הן באירופה והן בארה"ב. "יש שיתוף פעולה עם סין ועם מדינות טכנולוגיות במזרח הרחוק כמו טייואן. יש שיתופי פעולה לא רק מחקריים אלא גם הנדסיים עם מספר רב של תעשיות. הן תעשיות בארץ שהן גם קטנות כלומר סטארטפים וגם דולות כדוגמת טבע, רפאל ואל אופ. יש גם שיתופי פעולה מול תעשיות בחול בעיקר באירופה ובארה"ב".

שיתופי הפעולה, כך אנחנו לומדים, מתבטאים בעיקר דרך פרויקטים של מחקר המשותפים לאיחוד האירופאי. לדוגמא, פרויקטים בהם מתאגדים חוקרים ותעשיות ממספר מדינות המשויכות לאיחוד ועושים מחקר ופיתוח משותף. ישנם שיתופי פעולה מול גרמניה או מול איטליה במסגרת "קולות דו לאומיים" המופצים ע"י משרד המדע ומשרד הכלכלה.