תכנית חיסכון לכל ילד
תכנית חיסכון לכל ילדצילום: Kobi Gideon / FLASH90

משרד האוצר והביטוח הלאומי מוציאים לדרך את תכנית חיסכון לכל ילד.

החל מה-1 בינואר 2017 תפקיד המדינה 50 שקל בכל חודש עבור כל ילד עד גיל 18, בנוסף לקצבה החודשית המשולמת להורים מדי חודש. הסכום שייצבר במהלך שנים אלו ינוהל בתכנית חיסכון בבנק או בקופת גמל בהתאם לבחירת ההורים.

לאחרונה נשלחו להורים מכתבים המפרטים את אפשרויות הבחירה העומדות בפניהם. הורים שיבקשו להכפיל את החיסכון החודשי, יוכלו להפקיד 50 שקל נוספים, שישולמו מתוך קצבת הילדים המשולמת עבור כל ילד. הפקדה זו תגדיל את סכום החיסכון בשנה מ-600 שקל ל- 1,200 שקל עבור כל ילד.

בימים אלו נשלחו מכתבים להורים המקבלים קצבת ילדים המכילים מידע על תכנית החיסכון, ומידע על קופות הגמל להשקעה והבנקים שנבחרו לנהל את החיסכון.

ההורים יוכלו לבחור עד 1.6.2017 היכן ינוהלו כספי החיסכון של הילדים, בקופת גמל או בבנק, ובאיזה מסלול יושקעו הכספים, מתוך רשימת קופות הגמל והבנקים שנבחרו. את הבחירה ההורים יוכלו לבצע באתר האינטרנט "חיסכון לכל ילד" www.hly.gov.il או במוקד טלפוני שמספריו *2637 או 02-5393700, שם ימצאו גם מידע ופרטים נוספים אודות התכנית.

במידה וההורים לא יבחרו היכן ינוהלו כספי החיסכון, הכסף יחסך בהתאם למסלול ברירת מחדל, לילדים עד גיל 15 בקופת גמל, ולילדים מעל גיל 15 בבנק.

כשימלאו לילד 18 שנים, תפקיד המדינה מענק בסך 500 שקל לכל ילד. כספי החיסכון שנצברו יעמדו לרשות הילד, והוא יוכל למשוך אותם באישור ההורה. אם כספי החיסכון לא יימשכו עד שימלאו לילד 21 שנה תפקיד המדינה מענק נוסף בסך 500 ש"ח לחיסכון.

בתכנית יופקד גם תשלום רטרואקטיבי עבור החודשים מאי 2015 עד דצמבר 2016, במספר פעימות, ובהתאם לזכאות לקצבת ילדים בחודשים אלה. סכום התשלום הרטרואקטיבי הוא כ-3 מיליארד ש"ח.

לדברי שר האוצר, משה כחלון "תכנית החיסכון מהווה צעד נוסף לצמצום הפערים החברתיים בישראל, לקידום הזדמנות שווה לכל ילד ולחיזוק כלכלי של משפחות מכל שכבות האוכלוסיה".

"אנחנו כמדינה עושים כאן צעד משמעותי כשאנחנו מוודאים שלכל ילד יהיו לפחות 20 אלף שקל להתחיל איתם את החיים, ובמידה ויחסוך עד גיל 21 נוסיף לו סכום נוסף לחסכון. יחד עם הפיקדון מהשירות הצבאי, צעיר בישראל יוכל לצאת לחייו החדשים עם כמות משמעותית של עשרות אלפי שקלים שיאפשרו לו לממן לימודים, לפתוח עסק או לרכוש דירה. מטרת התוכנית לוודא שלילדים שלנו יהיו האמצעים לצאת לחיים טובים ומלאי הזדמנויות לאחר שעוזבים את הבית, ולא משנה מה הרקע הכלכלי של המשפחה".

"זו האחריות שלנו כמדינה ואני שמח שאנחנו מוציאים את התוכנית לפועל, לאחר ששכבה שנים על גבי שנים במגירות משרד האוצר. אני קורא לכל הורה להצטרף ל-60,000 ההורים שכבר בחרו את מסלול החיסכון ולוודא שילדיהם נהנים מהתכנית הטובה והמתאימה להם ביותר", הוסיף השר כחלון.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, ציין כי "תכנית החיסכון היא זכות של כל ילד בישראל, המאפשרת לו להתחיל את חייו הבוגרים עם סכום כסף התחלתי משמעותי, שיפתח בפניו הזדמנויות חדשות. התכנית היא גורם חשוב בצמצום ממדי העוני והאי שוויון ובטיפול בעוני הבין דורי בפרט".