'זעקת השמאל חושפת את גודל ההישג'

על התפר שבין החיבוק והאהדה לתושבי עמונה ומאבקם לבין התחושה שמתווה ההסדרה שהושג הוא דרמטי והיסטורי מתנהל הראיון שקיימנו ביומן ערוץ 7 עם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.

בפתח הדברים נשאל סמוטריץ' אם הוא חש מותקף לראשונה מימין והוא משיב בשלילה. הוא מזכיר בדבריו דימוי שנאמר לו על ידי מישהו, דימוי להכרעת תש"ח, ההכרעה על הקמת המדינה ועם זאת הכרעה שיש בה ויתור על חלום ארץ ישראל השלמה. "אני בהחלט ברגשות מעורבים", הוא אומר.

"זה הישג אסטראטגי ולא משהו טקטי, לא עסקה שבה נתנו משהו תמורת משהו. הבאנו הישג שאנחנו שואפים אליו שנים רבות, הסדר שיקרע את המסכה של הצביעות המשפטית של המשחק הזה בבג"ץ, לומר שההתיישבות היא לא שטח כבוש, שהכנסת תחוקק ביהודה ושומרון, שהכנסת תיקח אחריות ולא פקידים, את כל הדבר הזה אנחנו עושים בחוק ההסדרה, אבל כל זה לצד צביטה גדולה על כך שאנחנו לא מצליחים להשאיר את עמונה כפי שהיא".

בדבריו מדגיש סמוטריץ' כי "עמונה לא מפונה. היא נשארת על ההר על בסיס מתווה נכסי נפקדים שיילך בשני שלבים. השלב הראשון הוא פחות נעים –מעברה של 16 דונם, אבל עם התחייבות מעוגנת בקבינט לשלב הבא של נכסי נפקדים עם שישים או שבעים דונם כדי שניתן יהיה לייצר ישוב בשטח. את השטר הזה נצטרך לפרוע בחודשים הקרובים ולהראות שהצלחנו במהלך הזה, אבל אם גם עמונה נשארת על ההר וגם הבאנו את חוק ההסדרה זה הישג מאוד מאוד גדול עם הצער והכאב על עמונה והבתים שיצטרכו להיהרס בה. נכון, כנראה שלא מצליחים לתקן את כל העולם בבת אחת".אני מזכיר את הקמפיין הנפלא שהובילו אנשי עמונה הגיבורים, שאלמלא הנחישות שלהם לא היינו מגיעים לכך, ולכן אני מכבד את העמידה שלהם גם נגד מה שהגענו אליו. גם הקמפיין שלהם לא דיבר על עמונה אלא על הדומינו של אלפי מבנים שאנחנו מסדירים אותם באמצעות החוק.

סמוטריץ' מחדד את הדברים ואומר כי להבנתו "אנחנו באמת במקום אחר לחלוטין מכפי שהיינו בעבר. התנהלנו אחרת לחלוטין מכפי שהיינו רגילים להתנהל בהתיישבות בשנים האחרונות. לא הלכנו לעסקאות והעתקות, אחזנו את השור בקרניו ושמנו את חוק ההסדרה שהוא גם פרקטית דרמטי לכל אותם 4000 יחידות דיור. אני מזכיר את הקמפיין הנפלא שהובילו אנשי עמונה הגיבורים, שאלמלא הנחישות שלהם לא היינו מגיעים לכך, ולכן אני מכבד את העמידה שלהם גם נגד מה שהגענו אליו. גם הקמפיין שלהם לא דיבר על עמונה אלא על הדומינו של אלפי מבנים שאנחנו מסדירים אותם באמצעות החוק. זו הפעם הראשונה שבה הכנסת מחוקקת ביהודה ושומרון מזה עשרות שנים".

סמוטריץ' ממליץ לכולנו להקשיב לזעקות השמאל העולות בעקבות החוק ולהבין עד כמה הוא דרמטי ומשמעותי להתיישבות. "כל מה שהשמאל צועק נגד החוק, שזה סיפוח וזה יביא אותנו להאג, ושזה מגדיר את ההתיישבות כלגיטימית ושהמדינה היא ששולחת את המתיישבים, הכול נכון וזה השינוי הדרמטי שאנחנו מנסים לקדם וכעת מצליחים וגם משאירים את עמונה על ההר, גם אם לא בצורתה הבסיסית. אי אפשר להגיד שירה כי קשה לרקוד על הישג כשיש לנו את עמונה שכנראה לא נוכל להשאיר אותה כפי שהיא, אבל התועלת רבה על מה שלא הצלחנו להשיג".

בהמשך נשאל סמוטריץ' אודות הדברים אותם אומרים מנהיגי הישוב ולפיהם איש לא נועץ בהם לפני ההגעה לסיכום עם ראש הממשלה. סמוטריץ' נזהר בלשונו ואומר: "אני לא רוצה להיכנס להתנצחות עם אנשי עמונה, שאותם אני אוהב אהבת נפש, הם חברים שלי גם ברמה האישית ואני ומחויב להם גם ברמה הלאומית וגם ברמה האישית לכל אחד ואחד מהם. לא נשאיר אף אחד מאחורה. לא יהיה אף אחד, כמו במגרון, שישלם משכנתא על בית שהוא לא גר בו, וגם זו אמירה חשובה".קיבלנו 120 אחוז. בתחילת הדרך הגדרנו את היעד כחוק ההסדרה שהוא היה מאה האחוזים. על גביו אנחנו מקבלים את מתווה נכסי נפקדים שמשאיר את עמונה על ההר, בנוסף יש התקדמות בכמה ערוצים משפטיים של צוות ההסדרה מול היועץ המשפטי לממשלה כמעין חגורת בטיחות למקרה שהחוק ייפסל בבג"ץ

ובאשר לעצם הטענות הוא אומר: "אנשי עמונה היו מעורבים לאורך כל הדרך. הייתי איתם בקשר גם אתמול וגם במוצאי שבת. טיבה של דינמיקה בסוגיה מורכבת שמתישהו הדברים נחתכים. לומר שלא היו מעודכנים זה ממש לא נכון, אבל אני מעריץ אותם ואת העמידה שלהם גם עכשיו למרות שהיא מכוונת כלפינו. אני מחזק את ידיהם להמשיך בעמידה שלהם".

לנוכח דבריו אלה נשאל סמוטריץ' אם ביום פקודה ימצאו אנשי עמונה את עצמם לבדם מול המבקשים להרוס את בתיהם, והוא משיב בשלילה מוחלטת וקובע כי גם הוא עצמו יהיה שם במידה ואכן יגיע היום הזה. עם זאת הוא מקדים ואומר כי לטעמו במערכה האחרונה "הגענו למקסימום שאנחנו יודעים להגיע אליו וקיבלנו 120 אחוז. בתחילת הדרך הגדרנו את היעד כחוק ההסדרה שהוא היה מאה האחוזים. על גביו אנחנו מקבלים את מתווה נכסי נפקדים שמשאיר את עמונה על ההר, בנוסף יש התקדמות בכמה ערוצים משפטיים של צוות ההסדרה מול היועץ המשפטי לממשלה כמעין חגורת בטיחות למקרה שהחוק ייפסל בבג"ץ, אז הגענו למאה ועשרים אחוז".

"בוודאי שנהיה שם אם חלילה נגיע לפינוי. אין לנו חוץ מהערכה והערצה לאנשי עמונה", אומר סמוטריץ' המביע תקווה שיעלה בידי חברי מפלגתו לשכנע את אנשי הישוב ביתרונותיה של התכנית והעתיד המתוכנן על שבעים הדונמים הסמוכים ובכך יימנעו מראות הפינוי, אך אם למרות זאת יהיה פינוי הוא עצמו מתכוון להיות שם, ולהערכתו לא רק הוא".אם מחפשים טובים ורעים בסיפור הזה אז מותר לטעון שאנחנו 'הבית היהודי' לא היינו מספיק חזקים. אני לא חושב שזה נכון, אבל בואו לא נתבלבל, הרעים בסיפור הזה זה בג"צ וכחלון.

"צריך לזכור שהפינוי הזה הוא נורא ואיום ומיותר ואף אחד לא אוהב אותו, אבל מי שאשם בו זה בפעם הראשונה שופטי בג"ץ האטומים ובפעם השנייה זה כחלון ומפלגת 'כולנו' שסירבו לעזור לנו להעביר את ההסדר לעמונה. אם מחפשים טובים ורעים בסיפור הזה אז מותר לטעון שאנחנו 'הבית היהודי' לא היינו מספיק חזקים. אני לא חושב שזה נכון, אבל בואו לא נתבלבל, הרעים בסיפור הזה זה בג"צ וכחלון. אין ויכוח שההריסה תהיה מיותרת חמורה ונוראה ולכן אהיה שם לזעוק את הזעקה והאמירה הזו".

עם כל זאת שב סמוטריץ' ואומר כי "הבאנו הישג שהוא לא פחות מדרמטי" וכדי לחזק את טיעוניו הוא שב וממליץ להאזין לזעקות השבר העולות מהשמאל "תקשיבו ותבינו כמה החוק הזה דרמטי. זה הישג נהדר שבחסדי שמים הצלחנו להשיג אותו בצד הכאב שלא הצלחנו להגיע למאתיים אחוז".

על ביקורתו הישירה כלפי השר כחלון אומר סמוטריץ': "עצוב מאוד וכואב לי מאוד על ההתנהגות של כחלון. אם הייתי חושב שהוא באמת מאמין בסיפור הזה של בג"צ אז אכבד את האידאולוגיה שלו, אבל זה קשקוש. אני יודע שהוא ממציא כאן עגל זהב שגם הוא לא מאמין בו. חפש ותמצא בגוגל אמירות מאוד חריפות של כחלון מלפני כמה שנים נגד השלטון הדקטטורי של בג"ץ. אני לא יודע מה גרם לו להרים את הגל המזויף הזה. הוא עושה פוליטיקה צינית על גבם של מתיישבי עמונה".